Saturday, August 2, 2014

Hamas: Kenapa Tidak Ada Satu Pun Roket Hizbullah Ditembak ke Israel?

Khabar angin Hamas meminta bantuan Hizbullah memaksa pemimpin Hamas bersuara. Muhammad Nazzal, wakil Hamas di Lubnan, dengan tegas membantah pemberitaan itu. 

Dia mempersoalkan kenapa Hizbullah yang mengaku menjadikan Israel musuh utama mereka. Namun tidak ada satu roketpun dilepaskan kumpulan Syiah itu ke Israel. 

"Kenapa sudah 25 hari perang berlangsung akan tetapi tidak ada satu roket pun kamu lancarkan ke Israel," tegas Nazzal ketika diwawancara wartawan Indonesia, Abdullah onim, Khamis (31/7/2014). 

Nazzal mempersoalkan banyak negara mengaku mujahid, mengatakan Israel sebagai musuh utama, akan tetapi ketika Gaza dihujani roket Israel, mereka masih tertidur lelap. 

"Saya berstatemen begini, bukan bererti kami meminta bantuan daripada Hizbullah dan Iran, tidak sama sekali. Biarlah kami (pejuang Islam Palestin) yang berperang melawan Zionis Israel, kerana ini wajib hukumnya untuk kami membela tanah Palestin, "tegas Nazzal. 

Pencerobohan Israel sudah memasuki hari ke-25 pada Khamis (31/7). Namun Hamas setakat ini baru menggunakan 10 peratus kekuatannya, sementara Israel sudah habis-habisan mengeluarkan 90 peratus kemampuannya. 

"Kekuatan dan peralatan yang kami miliki saat ini masih boleh bertahan walau perang berlangsung hingga bertahun-tahun," tambah Nazzal. 

Nazzal berkata semua persenjataan yang Hamas miliki ketika ini majoritinya adalah buatan tangan Gaza. 

"Kami pelajari kecanggihan dari negara lain dan kami kembangkan di Gaza persenjataan tersebut," katanya. "Ada persenjataan yang kami miliki berasal dari luar. Tetapi kami membelinya, bukan bantuan percuma "tambahnya.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber dari islampos.com

0 Responses to “Hamas: Kenapa Tidak Ada Satu Pun Roket Hizbullah Ditembak ke Israel?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam