Islam Agama Yang Paling Disalah Faham Di Dunia Hari Ini


Islam adalah agama yang maha baik dan maha benar daripada Allah. Ia diturunkan kepada manusia bagi maksud untuk dijadikan panduan mereka dalam mentadbir hal ehwal dunia ini, iaitu langit dan bumi dengan segala isi dan kandungannya, termasuk diri mereka sendiri.

Tetapi masalah yang dihadapi oleh umat Islam hari ini ialah mengapa dan kenapa mereka yang menganut agama yang benar dan baik itu merupakan golongan yang paling mundur dan terkebelakang, bahkan paling hina dan paling malang di akhir-akhir ini.

Apakah kerana bilangan mereka sedikit? Tidak! Apakah kerana negara-negara mereka miskin? Tidak! Apakah golongan lelaki mereka pondan semuanya? Tidak! Apakah wanita-wanita mereka mandul semuanya? Juga tidak.

Pelbagai jawapan yang tidak serupa telah diberi oleh banyak pihak yang berbeza. Rata-rata jawapan itu menyalahkan orang lain saja. Mereka berkata kerana Baratlah maka umat Islam lemah. Kerana sekularismelah yang memundurkan pemikiran Islam. Kerana Yahudi dan Amerika yang menjahanamkan negara-negara Islam dan sebagainya.

Mungkin betul jawapan-jawapan yang berkenaan, tetapi faktor yang lebih besar daripada itu semua adalah berpunca daripada umat Islam sendiri. Mereka salah faham dan silap langkah dalam beramal dengan ajaran-ajaran Islam yang sebenar.

Mereka tidak dapat memahami bahawa Islam bukanlah cuma sebuah agama yang hanya mengajar dan mendidik penganut-penganutnya cara-cara sembahyang, puasa, mengerjakan haji dan lain-lain tuntutan fardu ain. Atau menggalak umatnya supaya mengasingkan diri di masjid-masjid atau bertapa di tempat-tempat yang jauh daripada orang ramai dengan pakaian yang serebeh dan selekeh.

Tetapi sesungguhnya Islam itu adalah agama yang mengajar dan mendidik manusia bukan saja hal-hal yang berhubung dengan soal keakhiratan tetapi juga yang bersangkutan dengan cara-cara mentadbir dunia yang melibatkan bidang-bidang politik, ekonomi, sosial dan sebagainya.

Islam mahu supaya umatnya merupakan golongan yang kuat fizikal dan mental dalam menghadapi tentangan zamannya di samping kekuatan iman dan takwa juga ketinggian akhlak dan moral.

Bertolak daripada pengajaran dan pendidikan seumpama inilah maka umat Islam yang pada awalnya merupakan kabilah kecil dari padang pasir yang keruntang di tengah Semenanjung Tanah Arab telah berjaya menguasai hampir 80 peratus dunia dalam masa yang amat singkat.

*Sumber dari www.dakwah.com.my

Comments