Keadaan Bumi Sebelum Dajjal Muncul di Akhir Zaman

Manusia menghadapi ujian yang sangat berat sebelum kedatangan Dajjal. Langit tidak menurunkan hujan dan bumi menjadi kering kontang sehingga tanaman tidak dapat tumbuh. 

Dalam Sunan Ibn Majah, Shahih Ibn Khuzaimah dan Mustadrak al-Hakim diriwayatkan dari Abu Umamah bahawa Rasulullah SAW bersabda: 

"Sesungguhnya menjelang kemunculan Dajjal ada tiga tahun yang sangat berat. Pada tahun-tahun tersebut, manusia dilanda bencana kelaparan. Pada tahun pertama, Allah memerintahkan langit untuk tidak menurunkan pertiga hujannya, dan memerintahkan bumi untuk tidak menumbuhkan pertiga tumbuhannya. 

"Pada tahun kedua, Allah memerintahkan langit untuk tidak menurunkan dua pertiga hujannya, dan memerintahkan bumi untuk tidak menumbuhkan dua pertiga tumbuhannya. Pada tahun ketiga, Allah memerintahkan langit untuk tidak menurunkan semua hujannya, sehingga tidak ada setitik pun air hujan, dan Allah memerintahkan bumi untuk tidak menumbuhkan semua tumbuhannya, sehingga tumbuhan hijau tidak berkembang. 

"Akibatnya, haiwan-haiwan ternakan semuanya binasa dan mati kecuali yang dikehendaki hidup oleh Allah." 

Beliau ditanya, "Apa yang membuat manusia hidup pada zaman itu?"

Jawab beliau, "Tahlil, takbir, tahmid. Itu semua mencukupi untuk mereka seperti adanya makanan." [Sumber: Ensiklopedia Kiamat / Karya: Dr Umar Sulayman al-Asykar / Penerbit: Serambi]

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com | Sebelum Dajjal Muncul di Akhir Zaman, Akan Ada Bencana Kekeringan dan Kelaparan

Comments