Saturday, October 25, 2014

Cara Rasulullah Bersin

Doa Bersin

Ertinya: Dari Abu Hurairah,semoga Allah meredhainya "Bahwasannya Rasulullah Shallahu Alaihi Wasallam jika bersin Baginda meletakkan tangannya atau pakaiannya di atas mulutnya, dan dengannya beliau memelankan suara (bersin)"(Riwayat At Tirmidzi, beliau menyatakan, "hadis hasan sahih) 

Dari hadis di atas, Al-Munawi membuat kesimpulan bahawa Rasulullah menahan suara bersin dengan menutup mulut dengan tangan atau baju, dalam riwayat lain menutup wajah. Rasulullah juga tidak berteriak ketika bersin sebagaimana dilakukan oleh kebanyakan ummatnya kini. 

At Taurabasyti menyatakan hal ini merupakan sebahagian dari adab, dimana manusia tidak suka mendengar suara bersin atau menyaksikan orang yg kurang ajar. (lihat Faidh Al Qadir, 5/149)

Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu berkata bahawa Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam telah bersabda, "Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap, maka apabila ia bersin, hendaklah ia memuji Allah dengan mengucapkan Alhamdulillah. Dan kewajiban bagi yang mendengar untuk mendoakannya. Adapun menguap, maka ia berasal dari syaitan, hendaklah setiap muslim berusaha untuk menolaknya seboleh mungkin dan apabila mengeluarkan suara "ha", maka pada saat itu syaitan ketawa kepadanya. "(HR Bukhari)

Ucapan Bersin Kepada Orang Bukan Islam
.
Daripada Abu Musa radhiallahu `anhu, ia berkata:

“Orang-orang Yahudi saling bersin di samping Rasulullah  ﷺ , mereka berharap semoga Rasulullah menjawab: “Yarhamukallaah” (Semoga Allah melimpahkan belas kasih padamu). Tetapi Rasulullah menjawab: “Yahdiikumullahu wa yushlihu baalakum” (Semoga Allah memberi petunjuk dan membuat baik hatimu).” (Hadis Riwayat Abu Daud dan At-Tirmidzi r.a.)

*Disusun dari pelbagai sumber

0 Responses to “Cara Rasulullah Bersin”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam