Saturday, October 4, 2014

Jemaah Haji Berselfie Dapat Kritikan dari Para Ulama


Ramai jemaah haji tahun ini melakukan selfie ketika berziarah ke tempat-tempat suci umat Islam. Hal ini mengundang kritikan oleh beberapa ulama, Wordbulletin melaporkan, Jumaat (03/10/2014). 

Dalam laman web Arab News telah melaporkan beberapa kebimbangan yang diutarakan oleh para sarjana Muslim tentang perilaku selfie. Sheikh Assim al-Hakeem, yang berada di Jeddah, mengaitkan masalah tersebut dengan ibadah-ibadah haji. 
"Fotografi tanpa sebab yang sah adalah masalah pertikaian di antara para sarjana. Namun, walaupun perbezaan pendapat, tidak boleh ada perselisihan apapun ketika berkunjung ke tempat Haji sebenarnya dan intipati di balik itu. Hal ini berdasarkan pada ketulusan dan mengikuti sunnah. Nabi SAW ketika Baginda pergi untuk haji, Baginda berkata, "Ya Allah, Aku memohon pada-Mu ziarah yang tidak mengandungi bercakap besar atau menunjuk-nunjuk." 

"Seolah-olah satu-satunya tujuan dari perjalanan ini adalah untuk mengambil gambar, bukan ibadah," kata Abdul Razzaq Al-Badr, menambah. 

Zahra Mohammad, seorang guru pengajian Islam di Riyadh, setuju dan mengatakan selfie adalah bentuk bercakap. Dia mengatakan kepada Arab News, "Saya telah melihat jemaah di Masjidil Haram mengambil selfies dengan Kaabah di latar belakang. Dan selfie ini kemudian disiarkan di Facebook yang membuatnya menjadi aktiviti status dalam media sosial. "

Tapi ada yang mengatakan ketidaksetujuan. "Begitu ramai orang mempunyai telefon bimbit kamera, itu bukan mudah untuk dihenti" kata seorang jemaah. 

0 Responses to “Jemaah Haji Berselfie Dapat Kritikan dari Para Ulama”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam