US Navy Liberty Diserang Tentera Udara Israel

Al Jazeera menyiasat tragedi sebenar disebalik serangan maut Israel ke atas kapal tentera laut US Navy Liberty.

Pada tahun 1967, di kemuncak Perang Enam Hari Arab-Israel, Tentera Udara Israel melancarkan serangan tanpa provokasi terhadap kapal perang Amerika, US Navy Liberty iaitu sebuah kapal yang memantau konflik dari perairan selamat antarabangsa di Laut Tengah.

Jet pejuang Israel menyerang kapal dengan roket, meriam dan napalm, sebelum tiga kapal torpedo Israel bergerak untuk melancarkan serangan kedua  yang lebih dahsyat. Walaupun kapal tersebut tidak tenggelam, Liberty telah rosak teruk. Tiga puluh empat prajurit AS dan penganalisis awam terbunuh, 171 yang lain cedera.


Selepas insiden tersebut Israel meminta maaf atas apa yang berlaku dan mengaku tersalah sasaran. Pihak Israel berkata bahawa mereka percaya kapal tersebut adalah kapal musuh angkatan laut Mesir. Presiden Amerika Syarikat ketika itu Lyndon Johnson sangat marah tetapi pihak Rumah Putih memilih untuk tidak mencabar firman terdekatnya sekutu Timur Tengah dan menerima insiden malang tersebut kemalangan yang tidak disegajakan.

Walau bagaimanapun, penyelidik Al Jazeera mendedahkan bukti baru apa yang berlaku ketika itu sehinggakan kes itu dilindungi sangat luar biasa.


Comments