Saturday, December 27, 2014

Hikmah Mencukur Bulu Kemaluan

Mencukur bulu kemaluan (ilustrasi)

Rasulullah mengajarkan kepada umatnya untuk rutin mencukur bulu kemaluan. Dalam hadis berikut ini, mencukur bulu kemaluan disebut sebagai salah satu fitrah.


خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ الْخِتَانُ ، وَالاِسْتِحْدَادُ ، وَنَتْفُ الإِبْطِ ، وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ ، وَقَصُّ الشَّارِبِ


"Ada lima perkara termasuk fitrah; khitan, mencukur bulu kemaluan, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan kumis "(HR. Bukhari dan Muslim)

Di zaman moden, mencukur bulu kemaluan diketahui mempunyai banyak manfaat, diantaranya adalah 4 mata sebagai berikut:

1. Kebersihan Terjaga
Rambut kemaluan yang tidak dicukur membuat peluh dan bakteria terkumpul di tempat itu. Jika lama dibiarkan, bakteria yang terkumpul boleh menimbulkan penyakit / jangkitan. Dengan rutin mencukur rambut kemaluan, keadaan lebih terjaga dan penyakit / jangkitan dapat dielakkan.

2. Terhindar dari Bau
Rambut kemaluan yang dibiarkan panjang dan tidak terawat membuat kawasan tersebut menjadi lebih bau. Pasalnya, panas, peluh dan bakteria bercampur jadi satu. Dengan rutin mencukurnya seperti nasehat Rasulullah, maka aroma kawasan tersebut dapat lebih terjaga.

3. Sihat
Kawasan kemaluan yang terjaga kebersihannya menjadikan seseorang lebih sihat. Bukan saja terhindar dari bau, dengan mencukur bulu kemaluan secara rutin juga dapat terhindar dari jangkitan atau penyakit kulit.

4. Meningkatkan sensitiviti saat bercinta
Seperti dikutip dari Health Me Up, kulit di sekitar selangkangan sangat sensitif terhadap sentuhan. Namun, bulu kemaluan yang panjang boleh menyekat kenalan langsung dengan kulit sensitif tersebut. Dengan mencukurnya, membuat suami / isteri lebih mudah memberi rangsangan di kawasan tersebut.

*Sumber dari www.bersamadakwah.com

0 Responses to “Hikmah Mencukur Bulu Kemaluan”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam