Ciri-ciri Rumah dan Masjid Syiah Rafidhah


Ciri atau tanda yang cukup ketara pada penganut Syiah Rafidhah adalah kebencian dan cercaan mereka terhadap Abu Bakar Siddiq dan Umar bin Khatthab. Hal ini adalah berdasarkan pada perkataan Imam Ahmad:

Telah berkata Abdullah bin Ahmad: Aku bertanya kepada ayahku, "Siapa Rafidhoh itu?" Dia menjawab mereka adalah yang mencela Abu Bakar dan Umar. "(Abu Bakar bin Ahmad dalam Assunah, 3/492).

Begitu juga dengan rumah Rafidhah yang mempunyai ciri khas. Rafidhah amat mengagungkan pimpinan mereka terutama Khumainy, sehingga foto ini akan terpampang di rumah mereka. Selain itu, gambar ahlul bait (keluarga Nabi SAW) iaitu Ali bin Abi Talib, Fatimah binti Muhammad, Hasan, Husain bin Ali bin Abi Talib.

Mereka tidak akan mengetepikan yang menggambarkan Abu Bakar, Umar, Usman, Aisyah, Hafsah, apalagi foto Muawiyah, kecuali mereka pampang sebagai usaha untuk mencela para sahabat tersebut.

Masjid Rafidhah juga mempunyai beberapa ciri di antaranya:

1. Sebahagian dinding di samping mihrab biasa ditulis ayat kursi.

2. Bahagian samping diisi dengan Asma 'Al Husna.

3. Sebahagian lagi surat al-Baqarah dengan lengkap.

4. karpet penuh dengan bunga atau gambar masjid, dsb.

5. Bahkan sebahagian masjid dipenuhi dengan gambar imam-imam mereka, seperti Ali, Fatimah, Husain, Hasan dan tak ketinggalan gamabar imam sesat mereka, Khumainy.

[Sumber: Bahaya Syiah Rofidhoh bagi Dunia Islam / Karya: Ust. Abu Hazim Muhsin bin Muhammad Bashori / Penerbit: Maktabah Daarul Atsar]

Comments