Buah yang Harus Dihindari Ketika Perut Kosong

Variety of fresh fruit and vegetables

Banyak buah yang bermanfaat bagi kesihatan kita, tapi diantaranya ada juga beberapa yang mesti Kinta elakkan di saat keadaan perut kita kosong. Kenapa? mungkin boleh juga pengaruh zat yang terkandung didalam buah itu sendiri mari kita semak.

Akan tetapi, teori ini ternyata tidak boleh diterapkan pada semua jenis buah-buahan. Kenyataannya buah-buahan yang termasuk makanan sihat ini justru boleh mencelakakan kita jika dimakan dengan cara yang tidak benar.

Kebanyakan makanan yang mengandungi asid, seperti daging dan karbohidrat olahan, daging-dagingan berwarna merah, serta soft drink dikenali mempunyai kesan buruk terhadap tubuh.

Tapi tahukah bahawa beberapa buah juga mengandungi asid? Ya, memang, buah-buahan berikut adalah makanan yang sihat dan baik bagi tubuh, tapi jika digunakan dengan betul.

Buah Pisang
Walaupun pisang adalah sumber potasium yang baik, tapi pisang juga mengandungi banyak magnesium. Makan terlalu banyak pisang saat perut dalam keadaan kosong boleh menyebabkan peningkatan jumlah magnesium di dalam darah secara tiba-tiba.

Hal ini menyebabkan terganggunya keseimbangan antara kalsium dan magnesium dalam darah. Hasilnya, ini boleh memberi kesan kepada sistem kardiovaskular. Cukup makan satu atau dua buah pisang jika memang tidak boleh menahan, tapi stop sampai di situ saja

Buah Lychee
Leci wajib dielakkan sebelum makan. Kandungan gula di dalam leci sangat tinggi. Oleh kerana itu, makan buah leci masa perut masih kosong menyebabkan tekanan osmosis darah menjadi tinggi.

Buah Tomato
Buah tomato kaya dengan pektin, asid kesemak (persimmon acid) dan zat fitokimia yang mudah larut. Jika kita makan buah tomato saat perut masih kosong.

Sari asid semulajadi dari tomato akan bercampur dengan asid perut kita dan menghasilkan reaksi kimia di dalam cecair perut. Akhirnya menyebabkan sakit perut, di antaranya yang paling kita kenal adalah: maag atau sakit perut.

3 jenis buah-buahan yang disebutkan di atas luar biasa hebat manfaatnya bagi kesihatan tubuh dan fikiran kita, jika dimakan dengan cara yang benar tentunya.

Namun demikian, ulasan mengenai 3 buah di atas dan pengaruhnya jika dimakan semasa perut kosong mungkin tidak berpengaruh bagi orang-orang tertentu, sebab perut mereka boleh bertolak ansur dengan pengambilan makanan khusus tertentu bahkan saat perut dalam keadaan kosong.

*Sumber dari islampos.com

Comments