Wednesday, March 18, 2015

Gaza Man, Game Pejuang Palestine yang Pernah Dihapus oleh Playstore


Game Gaza Man kini boleh dimuat turun semula oleh pengguna Android setelah setelah dikeluarkan oleh Google Playstore. Seberapa berbahaya game ini sehingga orang-orang Israel ramai-ramai melaporkannya kepada Google yang mengakibatkan penghapusan dari Playstore?

Game Gaza Man memaparkan pejuang Gaza sebagai tokoh utama dalam game tersebut. Yang menjadi lawannya adalah pasukan Israel lengkap dengan kereta kebal dan pesawat tempurnya.

Gaza Man harus berjuang untuk menyelamatkan Gaza dari serangan penjajah Israel yang jumlah pasukannya banyak dan persenjataannya jauh lebih lengkap. Sementara senjata andalan Gaza Man hanya tembak dan roket.

Rupanya semangat kepahlawanan ini dan kedudukan Israel sebagai penjajah yang harus dikalahkan membuat warga Israel gusar. Mereka pun ramai-ramai melaporkan Gaza Man ke Playstore dan diambil tindakan syarikat milik Google itu dengan memadamnya. Namun, selepas kempen antarabangsa oleh aktivis Arab dan antarabangsa pro Palestin di media massa dan rangkaian sosial, akhirnya Google mencabut keputusannya dan mengembalikan game Gaza Man ke Playstore.

Tampak sambutan bersemangat menghadapi komen game Gaza Man di Playstore sejak game tersebut dikembalikan pada 13 Mac 2015.

Sementara itu, Syarikat Bridgeview pembuat game Gaza Man dalam kenyataannya kepada wartawan mengapresiasi keputusan terbaru Google walaupun pihaknya telah mengalami kerugian secara materi akibat dihapusnya game itu beberapa waktu.

"Kami mengapresiasi langkah google sekarang dan kami anggap sebagai ralat atas sikapnya yang salah," demikian bunyi press relase Bridgeview.

Bridgeview juga menyatakan, Gaza Man merupakan langkah awal untuk menghasilkan game-game lain dengan mesej membela kemanusiaan dan Palestine.

*sumber dari bersamadakwah.net

0 Responses to “Gaza Man, Game Pejuang Palestine yang Pernah Dihapus oleh Playstore”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam