Hisyam Abu Varia, Muslim Arab Pertama Menjadi Tentera Israel


Rakan-rakan baiknya memutuskan hubungan dengannya. Tunangnya membatalkan rancangan perkahwinan mereka. Di jalanan, ia dikutuk dan Diserapahi kanan-kiri. Tapi Hisham Abu Varia tidak menyesali keputusannya menjadi perwira Arab-Israel pertama di IDF-kesatuan tentera Israel yang terkenal bengis terhadap rakyat Palestin. "Anda perlu membalas budi pada negara anda yang anda tinggali," katanya.

Sebuah kereta meluncur menuju Sakhnin. Di dalamnya terdapat seorang tentera Israel. Tidak seorang pun yang akan meneka bahawa lelaki berambut merah itu, seorang letnan dua, bukan tentera biasa. Tidak ada yang boleh mendedahkan fakta bahawa Hisham Abu Varia adalah seorang Muslim dan saat itu ia sedang memandu ke kampung halamannya.

"Apakah tidak masalah bagi anda kembali ke bandar anda dengan seragam ini?" Tanya seorang wartawan Ynet.

"Saya datang ke sini dengan seragam dan senjata dan mereka takut pada saya," jawabnya. "Di persekitaran saya, Wadi Safa, setiap orang hidup dan mempunyai pendapat sendiri. Mereka tidak pernah tahan terhadap pelampau .. "

Hisyam Abu Varia lahir 28 tahun yang lalu dari pasangan Khaled, kontraktor bangunan, dan Hania, seorang ibu rumah tangga. Saudaranya berjulmah 13 orang. Pada usia 10 tahun, ia sudah sibuk melakukan pekerjaan manual, dari memilih buah hingga bekerja bangunan. Selepas SMA, ia bekerja selama dua tahun meperbaiki bumbung-bumbung rumah. Dia memberikan pendapatan kepada orang tuanya yang membayar untuk kajian perubatan saudaranya di Rusia.

"Saya tidak benar-benar mempunyai masa kanak-kanak," kata dia, tidak terdengar sentimental sedikitpun. "Sekarang saya sedang mencipta masa kanak-kanak itu sendiri. Saya ingin bersenang-senang. "

Keputusan untuk bergabung dengan tentera Israel disyaki sebagai impuls dari masa kanak-kanak Hisham. Salah satu saudara iparnya suatu kali membawanya ke majlis IDF.

Ketika itu, Abu Varia suka sekali melihat para askar berdiri rapi dalam barisan, dan setelah melihat pameran tangki di Rahat, ia memutuskan ingin menjadi sebahagian dari Angkatan Pertahanan Israel. Dia waktu itu masih berusia 23 tahun dan bekerja sebagai seorang guru.

Hisyam juga diilhamkan oleh salah satu kakaknya-yang pertama dari keluarganya bergabung dengan tentera. "Dia adalah teladan bagi saya dan juga bagi banyak orang lain kerana integriti dan keyakinan untuk melakukan apa yang dia rasa benar. Seorang lelaki yang berani tidak terpengaruh oleh pendapat orang lain. "

Kakak Hisham meninggal kerana serangan jantung yang mendadak tiga tahun lalu.

Di rumahnya, Hisham disambut oleh ayah dan salah satu saudaranya. Ibunya, seorang pesakit kencing manis yang masih berduka kerana kehilangan anak lelakinya, turun dari tempat tidur untuk berjabat tangan dengan para wartawan Israel. Di sebuah dinding bilik rumah terdapat gambar keluarga dan bordir buatan tangan yang memaparkan 99 nama Allah dengan huruf emas.

Ah, apa yang ada di fikiran, Hisham Abu Varia? Anda boleh tak bahagia ketika kecil, tetapi apa yang ada dalam fikiran ketika melihat anak-anak Palestin yang sekarang diteror oleh penjajahan Israel?

*Sumber dari islampos.com

Comments