10 Ciri Wanita Syiah

Secantik apapun wanita Syiah, aku tidak akan berminat," kata seorang lelaki muslim kepada temannya.

"Mengapa?"
"Sebab aku tidak tahu, dia sudah pernah mut'ah atau belum"

Lalu bagaimanakah ciri-ciri wanita Syiah agar seorang muslim tidak salah pilih saat mencari isteri atau mencari menantu?

Secara fizikal pandangan mereka boleh jadi sama dengan gambaran muslimah, sama-sama menutup aurat. Tetapi pada banyak peluang mereka mengenakan pakaian hitam-hitam (jubah hitam dan tudung hitam, tanpa cadar).

Pada beberapa acara keagamaan, selain mengenakan pakaian hitam-hitam, wanita Syiah juga memakai ikat kepala bertulis syiar Syiah. Sepintas, tulisan itu kelihatan biasa tetapi ternyata mempunyai makna seruan doa. Misalnya: Ya Ali, Ya Husain, Ya Fatimah.

Untuk menyamar kata Syiah, mereka menggantikannya dengan ahlul bait. Sehingga wanita Syiah sering menyebut istilah ahlul bait, mendakwa diri sebagai pecinta ahlul bait, mengemukakan pendapat ahlul bait ketika membahas persoalan agama dan mengunggulkan mazhab ahlul bait berbanding mazhab lain.

Menunjukkan ketidaksukaan terhadap para sahabat Nabi selain Ali bin Abu Talib ra. Pada keadaan yang 'kondusif' mereka menunjukkan kebenciannya kepada para sahabat Nabi dalam bentuk mencela hingga mengkafirkan, terutama para shabat utama seperti Abu Bakar ra, Umar bin Khatab ra, dan Utsman bin Affan ra.

Tidak mengakui Abu Bakar, Umar dan Uthman sebagai khalifah yang sah. Sebaliknya, mereka menganggap tiga khulafaur rasyidin itu sebagai pengkhianat dan perampas kuasa.

Walaupun ia kelihatan seperti aktivis Islam, wanita Syiah tidak suka menghadiri pengajian umat Islam ahlus sunnah, juga tidak suka berada di masjid ahlus sunnah.

Menghadiri perayaan-perayaan syiah seperti Idul Ghadir, peringatan Asyura dan lain-lain

Ketika puasa Ramadhan, mereka tidak akan berbuka seperti umat Islam tetapi menunggu beberapa saat selepas matahari terbenam sehingga kelihatan bintang-bintang.

Tidak berpuasa di hari asyura. Sebaliknya, mereka kelihatan bersedih dengan kesedihan yang mendalam pada hari itu demi mengingati tragedi Karbala Bersedia, bahkan senang dimut'ah. Mut'ah adalah kawin kontrak untuk jangka waktu tertentu baik dalam masa beberapa hari, bulan ataupun tahun.

Demikian 10 di antara ciri-ciri wanita Syiah.

*sumber dari www.bersamadakwah.com

Comments