Thursday, June 25, 2015

Empat Ramadan Dalam Sejarah

sultan hamid II

Bulan suci Ramadhan telah menjadi saksi penting dari banyaknya peristiwa yang mengubah sejarah umat Islam pada berabad-abad yang lalu. Dari kemenangan di perang Badr yang dipimpin langsung oleh Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam, hingga kematian anak beliau Fatimah Azzahra pada tanggal 3 Ramadhan tahun 11 Hijriyah.

Akan tetapi peristiwa apalagi yang terjadi dalam sejara di tanggal 4 Ramadhan? berikut sejumlah peritiwa penting tersebut;

Wafatnya Khalifah Ottoman Sultan Abdul Hamid II

Sultan Hamid II bin Sultan Sultan Abdul Majid I lahir di Uthmaniyyah pada tahun 1258 Hijriyah. Beliau dilantik menjadi Khalifah pada tahun 1293 Hijriyah atau bertepatan dengan 1876 Masehi, dan berkuasa selama 30 tahun.

Selama menjabat Sultan Hamid II dikenal sebagai sosok yang berani dan tangguh dalam menghadapi peperangan yang banyak berlaku pada akhir abad ke 18, seperti mempertahankan Uthmaniyyah dari kehancuran setelah berperang bersama Rusia.

Dalam sejarah kita mengenal Sultan Hamid II adalah sosok Khalifah terakhir umat Islam yang tidak mau menyerahkan Palestin kepada Bangsa Yahudi.

Tahun 1327 Hijriyah atau bertepatan dengan 1909 Masehi adalah tahun kelam umat Islam di dunia, di mana Mustafa Kemal Ataturk berjaya mengkudeta Sultan Hamid II dan menghapuskan kekhalifahan.

Dikebumikan di kota Madinah Al munawwarah, Sultan Hamid II di usir pendakwah Turki pada tahun 1923 Masihi dan meninggal dunia pada usia 76 di ibu negara Paris selepas menghabiskan 20 tahun pengasingan akibat rampasan kuasa Mustafa Kemal Ataturk.

Kemenangan Zahir Baybars di Antiokhia atas Pasukan Salib bangsa Franks:

4 Ramadan tahun 666 Hijriyah menjadi hari bersejarah bagi Al-Malik az-Zahir Ruknuddin Baibars al-Bunduqdari setelah berjaya memukul menguasai kota Antiokhia dari Tentera Salib yang berasal dari bangsa Franks.

Panglima perang dari dinasti Mamluk ini dinobatkan sebagi raja dinasiti Mamluk setelah kematian Saifuddi Al Qutuz di Mesir.

Beliau kemudian menyerang dan mengepung kota Antiokhia yang saat itu dikuasai bangsa Franks selama 75 tahun, dan kemudian memaksa mereka menyerahkan bandar kepada umat Islam.

*sumber eramuslim.com

0 Responses to “Empat Ramadan Dalam Sejarah”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam