Saturday, August 1, 2015

Nasihat Usman bin Affan Kepada yang Ingin Menikah


CALON merupakan tuntunan agama, sunnah Nabi yang mulia, cara berkesan mengelak dari zina, juga di dalamnya terdapat kenikmatan yang tiada tara. Tentu bagi para pemuda yang telah siap, berkahwin sangatlah dianjurkan. Apalagi mengingat zaman sekarang penuh dengan berbagai macam fitnah yang melenakan.

Kanan kiri banyak wanita yang gampang pendedahan aurat, tanpa mereka sedari itu adalah perbuatan maksiat. Padahal dari rahim mereka kelak lahir para pembesar umat. Dari didikannya pula lah yang diharapkan mampu mencetak generasi taat terhadap nilai-nilai syariat.

Perkahwinan memang bukan hal yang remeh. Ada hal-hal tertentu yang mesti kita siapkan sebelum menaiki tangga kebersamaan. Memang bukan hal yang juga mudah untuk dilaksanakan, tetapi bukan pula perkara yang sukar kalau mau diniatkan. Semua pasti ada jalan.

Niatkan menikah kerana Allah Taala, insya Allah akan ada keberkatan di dalamnya. Jangan hanya sekadar memilih yang cantik paras dan banyak hartanya. Ada yang lebih penting dari pada itu semua, yakni faktor keturunan dan juga agamanya.

Amirul mukminin Ustman bin Affan pernah berpesan kepada anak-anaknya, "wahai anak-anakku, sesungguhnya orang yang hendak berkahwin itu bagaikan orang yang hendak menyemai benih. Maka hendaklah ia memerhatikan di mana ia akan menyemainya. Dan ingatlah bahawa (wanita yang berasal dari) keturunan yang buruk jarang sekali melahirkan keturunan yang baik. Maka, pilih-pilihlah terlebih dahulu walaupun sejenak. "

Jelaslah bahawa bibit, bebet, berat calon pasangan kita perlu juga diperhatikan, meskipun sejenak. Kerana dari perkahwinan itu, kita semua mengharapkan adanya kebaikan. Kebaikan dalam setiap sisi masing-masing pasangan.

Tentunya pula dalam sebuah pernikahan kita mahukan dikarunia-i putra / putri yang baik perangainya, baik agamanya. Oleh kerana itu sebelum berkahwin perhatikanlah hal-hal yang menjadi hak anak kita kelak. Bukankah Rasulullah SAW pernah mengatakan bahawa Hak anak terhadap orang tuanya ada tiga, dan salah satunya adalah memilihkan calon ibu yang baik bagi anaknya kelak.

Semoga, ini boleh dijadikan pelajaran bagi sesiapa ketika hendak melangkah ke alam pernikahan.

*sumber dari islampos.com

0 Responses to “Nasihat Usman bin Affan Kepada yang Ingin Menikah”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam