Perbualan dengan Orang Ecuador: “Namanya Ad-Dajjal …”

pemandangan gunung rumah

Dia berasal dari Ecuador, sering bertanya tentang agama Allah. "Mengapa banyak orang yang menyenangi Nabi Muhammad," tanyanya. "Nabimu itu tidak mempunyai keajaiban seperti Isa", "Apakah engkau mempercayai Isa", dan soalan-soalan lain ... "

Alhamdulillah, bisikku perlahan, semoga Allah kurniakan hidayah untuknya. Paling tidak, dia telah tertarik untuk bertanya kerana ada sesuatu yang mengganjal hatinya, sehingga menimbulkan tanya.

Maka ... sekelumit, jawapan ku untuknya (walau tak semua kutulis).

Kami orang Muslim, mengakui Nabi Isa Alaihissalam, yang kamu menyebutnya Isa. Kerana beliau ditakdirkan mempunyai keajaibain luar biasa, boleh menghidupkan orang mati, yang buta dapat melihat, boleh mendatangkan makanan, dan sebagainya.

Begitu juga dengan Nabi kami Musa Alaihissalam, juga boleh menghidupkan orang mati, membelah laut, dan dikurniakan mukjijat yang sangat luar biasa.

Kedua Nabi Allah itu, menjadikan para Nasrani menyatakan bahawa Isa Alaihissalam adalah Tuhan, padahal beliau yang mulia adalah pembawa mesej dari Allah, untuk ummat. Dan Nabi Mulia Musa Alaihissalam juga pembawa pesan dari Allah, dan dijadikan sebagai sejarah awal dari kaum Yahudi, dan menuhankan Nabi Ujair sebagai penyelamat mereka.

"Sekarang ... Akan tiba, suatu saat yang melebihi kekuatan itu, apakah engkau akan beralih agama?" Tanyaku, tanpa menyudutnya.

"Maksud kamu?" Tanya beliau lagi.

"Kekuatan itu bernama AD-DAJJAL, pernah kah kaum Nasrani mendengar hal ini?"

Dia menggelengkan kepala.

"Kaum Muslim memercayainya. Sangat kuat ... "kataku, mulai berapi. "Dapat menghidupkan orang mati, apa yang digenggamnya boleh menjadi wang, emas atau perak, boleh mendatangkan hujan, boleh memberi kekayaan dan kekuatan kekuatan lain.

"Barang siapa yang mengikutinya ... maka dia syirik, 'Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar ', "(QS. An Nisa': 48).

"Semoga Allah melindungi kita dari fitnah dunia, fitnah Dajjal, ajarkan ia ilmu Allah yang kuat untuk generasi seterusnya, agar kelak bertemu di suatu tempat terindah, syurga-Nya, Aamiin Ya Robbal`alamiin."

*sumber islampos.com

Comments