Tuesday, October 27, 2015

Tahukah Anda Topi Kecil Yang Sering Dipakai Orang Yahudi?


Sudah menjadi rahsia umum apabila melihat foto dan video untuk mengepung Masjid Al Aqsa dan Palestin, kita akan mendapati warga Yahudi memakai sebuah topi kecil yang hanya menutupi bahagian atas kepala.

Tahukah anda mengapa sebahagian warga lelaki Yahudi memakai topi yang dikenal dengan nama Al kibah atau Kippa ini? Berikut sedikit ulasannya untuk anda;

Kippa atau Alkibah banyak dipakai oleh kumpulan ultra-Ortodoks Yahudi yang dikenali ekstrimis kerana mereka percaya bahawa dengan memakai topi ini akan menghindarkan mereka dari kemarahan langit.

Dalam kepercayaan orang Yahudi di kitab Talmud menyatakan, "Tutup kepala anda agar tidak marah yang berada di atas anda."

Biasanya Kippa dipakai warga Yahudi semasa menjalankan upacara keagamaan mereka, dan melepaskannya apabila sudah selesai melakukan kegiatan ibadah tersebut.

Tercatat selain Kippa warga Yahudi ultra-Ortodoks juga menggunakan topi hitam yang dikenal dengan sebutan hardam dan biasanya digunakan oleh semua komuniti Yahudi dari timur, manakala semua topi anyaman dengan warna yang berbeza menggambarkan orang Yahudi keagamaan dengan trend nasional.

*sumber dari eramuslim.com

0 Responses to “Tahukah Anda Topi Kecil Yang Sering Dipakai Orang Yahudi?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam