5 Senjata Perang Turki Yang Harus Ditakuti Rusia

Syria adalah sumber utama ketegangan antara Turki dan Rusia bahkan sebelum Turki F-16 menembak jatuh sebuah Su-24 di sempadan Turki-Syria pada tarikh 24 November. Sejak awal Perang Syria pada awal tahun 2011, Rusia dan Iran telah menyokong Presiden rejim Syria Bashar al-Assad, manakala Turki, bersama dengan Arab Saudi, Qatar dan Amerika Syarikat, menyokong pejuang anti-Assad.

Selepas pasukan Assad menembak jatuh pesawat pengintai Turki RF-4 di atas Mediterranean pada bulan Jun 2012, Ankara melaksanakan peraturan baru penglibatan dengan legal standing melawan Damsyik. Untuk tiga setengah tahun terakhir, Turki telah menembak jatuh lebih daripada setengah dozen jet pejuang Syria, helikopter dan UAV kerana disyaki melanggar wilayah udaranya.
Insiden terbaru adalah puncak dari kepentingan perang dan keinginan Turki untuk membantu pembangkang di Syria. Menyusul kedatangan kontinjen udara Rusia di pantai Mediterranean Syria pada bulan September 2015, satu pesawat Rusia telah melanggar wilayah udara Turki, MiG-29 Syria pernah dikunci oleh pesawat Turki F-16 di wilayah Turki dan Turki menembak jatuh pesawat UAV buatan Rusia dalam wilayah mereka pada 16 Oktober.

Selama episod ini, kekuatan Tentera Udara Rusia bertujuan untuk menunjukkan kepada Turki bahawa sokongan mereka untuk pembangkang anti-Assad tidak diterima. Bagi Turki, meletakkan tekanan pada operasi udara Rusia di Syria adalah cara untuk meyakinkan kumpulan pejuang pembangkang di bawah naungan Turki dan mesej untuk terus berjuang melawan rejim Assad.

Kerana keanggotaan Turki di NATO dan akses yang lebih menguntungkan ke ruang pertempuran Syria, dan ketenteraan besar Rusia, perang habis-habisan antara kedua belah seboleh mungkin akan dihindari. Namun, konflik terhad mirip dengan insiden 24 November lalu boleh jadi berulang-terutama setelah Kakitangan Umum Rusia mengumumkan sikap agresif melawan Turki. Turki, bagaimanapun, mempunyai kekuatan tentera yang mengesankan yang boleh menyulitkan Rusia.

Untuk itu, artikel ini akan membincangkan lima sistem senjata Turki paling berbahaya yang harus memberikan Rusia momen berhenti seketika sebelum meningkat ketegangan. Sama seperti media Rusia yang membincangkan lima senjata Rusia yang harus ditakuti Turki, artikel ini merangkumi senjata Turki yang mungkin akan digunakan dalam konflik terhad di Syria dan Mediterranean timur. Dengan demikian, kemampuan peluru berpandu balistik Rusia atau nuklear taktikal US yang berpusat di Turki tidak akan menjadi sebahagian daripada analisis kerana hampir tidak mungkin digunakan dalam konflik terhad.

F-16 Multirole fighter dan AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile (AMRAAM)

Angkatan Udara Turki (TuAF) mempunyai persediaan 250 pesawat F-16, tiga puluh di antaranya adalah dari jenis Blok 50 +. Blok 50 + adalah varian terbaru dari F-16, generasi keempat pesawat pejuang Multirole fighter. Turki telah menghasilkan dan mengendalikan (dengan lesen AS) varian yang berbeza dari F-16 sejak pertengahan 1980-an, memberikan TuAF kemahiran yang cukup dan pengalaman dengan "Fighting Falcon" dalam setiap senario yang mungkin berlaku.

Peluru berpandu AIM-120 buatan AS yang digunakan Turki untuk menembak jatuh Su-24 Rusia pada 24 November adalah rakan kongsi maut untuk F-16. Dengan jangkauan operasi hampir tiga puluh mil laut (lima puluh kilometer), AIM-120 dan F-16 menjadi ancaman serius bagi Tentera Udara Rusia yang sangat terlatih dan bersenjata lengkap.

KORAL Ground-Based Jammer
ZsoYhPw

Sitem radar KORAL transportable jammer adalah peranti tentera Turki terbaru dengan kemampuan perang elektronik. Direka oleh BUMN Turki Aselsan Corporation, sistem pertahanan dan serangan elektronik direka untuk menipu jenis radar musuh konvensional dan kompleks, dan menganalisa beberapa isyarat sasaran dalam julat frekuensi yang luas, secara automatik menghasilkan respon tepat untuk digital radio frequency memory (DRFM). Dengan jangkauan berkesan lebih daripada sembilan puluh batu (kira-kira 150 kilometer), KORAL dilaporkan boleh merampas dan menipu setiap sitem radar darat, laut dan udara. Sistem baru ini boleh memberi maklumat yang salah dan mengelirukan sistem radar Rusia dan membutakan sistem senjata mereka yang berpotensi menimbulkan ancaman bagi tentera Turki.

Kapal selam Gür-class
turkey-45996
turkey-45996

Angkatan Laut Turki mempunyai empat kapal selam Gür-class, yang dianggap salah satu kapal selam diesel-elektrik yang terbaik di dunia. Berdasarkan syarikat Jerman HDW yang berorientasikan eksport Type 209 T2 / model 1400, Gurs bersenjata dengan Harpoon peluru berpandu kapal selam anti-kapal (UGM-84), serta Tigerfish buatan Inggeris dan torpedo berat DM2A4 buatan Jerman. Kapal selam Turki juga dilengkapi dengan sistem pengesanan dan menyasarkan state-of-the-art, yang mengubahnya menjadi pemburu diam dan mematikan yang akan mengancam kumpulan tentera permukaan Rusia yang diletakkan di Mediterranean timur. Memandangkan lemahnya pasukan angkatan laut Rusia yang berpusat di Syria dengan anti-kapal selam (ASW), kapal-kapal selam Gur memberikan pengaruh besar bagi Turki.

Turkish F-511 TCG Heybeliada Ada class (Milgem) Corvette evssm surface to air missile antiship missile air defence (8)
Turkish F-511 TCG Heybeliada Ada class (Milgem) Corvette evssm surface to air missile antiship missile air defence (8)
Ada-class stealth corvettes

Ada kelas korvet stealth Turki adalah peranti angkatan laut lain yang menjadi ancaman maut bagi kumpulan aksi permukaan dan kapal bekalan Rusia yang beroperasi di Mediterranean. Direka dan dihasilkan oleh personel Turki, Adas dilengkapi dengan 8 peluru berpandu Harpoon Block II, meriam tiga inci super cepat OtoMelara dan persenjataan lain. Kapal ini sangat hebat dalam berkamuflase dan sukar ditangkap radar, IR dan tanda akustik. Mereka disokong oleh low probability of intercept (LPI) radar yang boleh menyelinap diantara kapal permukaan Rusia dan memberikan pukulan maut.

SAT Naval Commandos
12922808224_c37afebbd1_o

SAT (sualtı Taarruz Timleri / Bawah Air Assault Teams) adalah unit pasukan khas Angkatan Bersenjata Turki yang paling elit. SAT Turki mampu beroperasi di setiap medan. Mereka boleh menyusup di belakang garis musuh dari udara, darat atau laut untuk menyerang sasaran bernilai tinggi, membuat pengalihan atau menyerang kemudahan pelabuhan dan kapal yang berlabuh. Penyelam tempur unit ini mempunyai kelayakan tinggi. Terutama dalam konflik terhad, SAT Turki akan melakukan operasi haram mematikan terhadap infrastruktur pesisir Syria dan kapal Rusia yang beroperasi di Mediterranean.

Kita berharap bahawa Turki dan Rusia boleh meredam ketegangan di Syria. Sebuah perang, bahkan dalam liputan terhad, akan menyakitkan untuk kedua-dua belah pihak. Tetapi jika Ankara dan Moscow terlibat pertempuran dengan mengambil langkah menuju konflik ke peringkat seterusnya, lima senjata tersebut akan memberikan Turki beberapa kelebihan yang unik.

Artikel diterbitkan oleh The National Interest dan disusun oleh:
Bleda Kurtdarcan adalah pensyarah di Galatasaray University School of Law di Istanbul, di mana ia mengajar undang-undang antarabangsa awam. Ia memperoleh gelar Ph.D. dari Galatasaray University di 2014 dan LLM nya dari Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne pada tahun 2005. Dia mengkhususkan diri dalam undang-undang konflik bersenjata, undang-undang laut, keselamatan maritim, dan penswastaan ​​perkhidmatan tentera.

Barin Kayaoğlu adalah seorang penganalisis politik bebas dan perunding di Washington, DC, di mana menulis komen untuk media antarabangsa dan outlet AS. Barin meraih gelaran doktor bidang sejarah di University of Virginia pada 2014, dan pada masa ini ia sedang mengerjakan disertasinya menjadi sebuah buku, yang berjudul Mencintai dan Membenci Amerika: US Diplomacy, Pemodenan, dan Asal Usul Sentimen Pro dan Anti-Amerika di Turki dan Iran. Anda boleh mengikutinya di www.barinkayaoglu.com, Twitter (barinkayaoglu), dan Facebook.

*sumber www.middleeastupdate.net

Comments