AS Dukung Kekuasaan Syiah Al-Assad


Surat khabar Washington Post menekankan bahawa Obama akan lebih memilih untuk berkerjasama dengan rejim Syiah Bashar Al Assad daripada berkerjasama dengan Rusia dalam perang melawan kumpulan mujahidin Islam di Syria.

Dalam tulisan Ketua Pusat Pengajian Timur Tengah di University of Oklahoma, Joshua Landis, yang diterbitkan Washington Post pada akhir minggu ini menyatakan, "Di depan awam Obama bersuara menuntut pengunduran Syiah Bashar Al Assad dari kerusi kekuasaan. Akan tetapi di belakang layar AS beserta sekutunya lebih memilih diktator tersebut berkuasa, dalam rangka menangkal bahaya kelompok Islam yang kini menguasai sebahagian besar wilayah Syria. "

Joshua Landis melanjutkan, "Ini dapat kita lihat di mana AS ikut meluluskan resolusi Majlis Keselamatan PBB, dimana dalam proses perdamaian yang dinaungi PBB tidak mengusik apa-apa mengenai peletakan Syiah Assad dari kerusi presiden."

Perlu diketahui bahawa permasalahan Assad juga menjadi topik perdebatan hangat dalam kerusi calon calon presiden dari Parti Republik, dimana Hillary Clinton bersama calon dari Demokrat Marco Rubio, Jeb Bush dan Chris Christie menyokong pelengseran Assad.

Sedangkan Donald Trump dan Ted Cruz dan Paul Rand percaya bahawa Assad adalah benteng terbaik dalam melawan kumpulan pejuang Islam.

*sumber eramuslim.com

Comments