Beza Syiah dan Sunni


Okay, apa beza Syiah dengan Ahli Sunnah Wa Jamaah? Dia berbeza dengan kita dalam segi akidah. Kalau kamu tengok, Syiah ni berbeza dengan kita dalam masalah akidah.

Yang pertama masalah rukun Islam. Kita punya rukun Islam semua tahu lima kan. Pertama mengucap, sembahyang, puasa, berzakat, haji. Syiah punya rukun Islam, sembahyang, puasa, zakat, haji dan percaya kepada Imam Dua Belas. Dia tak ada mengucap. Dan mengucap dia pun tak sama dengan kita.

Kita punya mengucap, ‘Asyhadu an Laa Ilaaha Illallah Wa Asyhadu Anna Muhammadan Rasuulullah.’ (Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah.) Mereka (Syiah) tambah, ‘Wa Ash-hadu an na Alli wali yullah, ’ (dan bersaksi Ali sebagai wali Allah)

Bagi Syiah, dalam rukun Islam, lima-lima rukun ni, yang paling penting, makna kalau tak percaya sembahyang tak apa lagi, kalau kau tak percaya puasa okay lagi, kalau kau tak percaya zakat okay lagi…Syiah memang macam tu, pelik. Tapi kalau tak percaya Imam Dua Belas,(adalah) kafir.

Jadi kita ni Ahli Sunnah Wa Jamaah, memang tak percaya dengan rukun Islam mereka yang kelima tu, percaya kepada Imam Dua Belas.

Bila kita tak percaya, mereka anggap kita ni apa? Kita ni kafir. Kita ni bagi Syiah adalah kafir. Contohnya kalau kita bertekak, kau ni kafir. Dia kata, kita ni Sunni dia panggil ‘kafir separuh’ (ketawa).

Maknanya, kalau sembahyang tu, separuh sah separuh tak sah. Macam tu lah Syiah ini, ikut suka dia je. Jadi dia panggil kita ni ‘kafir separuh.’ Jadi, dari segi rukun Islam dah tak sama. Sebab tu kalau kita baca kitab-kitab dia teruk. Dia kata kita ni tak sama akidah dengan mereka, dia menganggap darah kita halal.

Dalam satu kitab ‘al-Anwar an-Nu’maniyah’ karangan seorang ulama Syiah yang terkenal Ni’matullah al-Jazairi.

Dia kata apa, “Kalau kamu berpeluang untuk membunuh Sunni, dia panggil kita ni “orang yang menyokong Abu Bakar, Umar, Uthman”, kalau kamu ada peluang bunuh, bunuh” dia kata, “Kalau kamu jumpa dia duduk di air kolam, lemaskan dia,” dan dia kata, “Harta kita (Sunni) ni sama standard dengan harta kafir harbi.”

Patutlah Syiah ni dia bunuh orang Islam Sunni di Syria macam tak ada benda. Dia sembelihnya, Ya Allah. Kamu pernah tengok video macam tu. Dahsyat syeikh.

Ana tengok satu video tu kan. Dia nak bunuh orang ni, dia kumpul satu adalah dua tiga orang dekat satu rumah, mereka baling dengan batu. Dah la baling dengan batu, dia ambil pisau, dia cucuk-cucuknya orang tu, pisau senapang tu dia cucuk, dia kelar, ikut suka dia je, orang tu mengelupur dekat dinding, darah memancut-mancut keluar. Kita ni tengok mata sebelah kejap buka kejap tutup, ntah rasa macam aku yang kena. Dia cucuk, dia kelar, dia tikam sampai orang tu dah habis darah, orang kata dah lembik dia. Rejam dengan batu. Dah lembik dia tembak, jahat mereka ni.

Sebab tu bila saya tengok benda ni saya tak percaya kenapalah teruk macam ni berlaku kat Syiah.

Jadi, bagi mereka kita ni darah kita halal sebab rukun Islam kita tak sama dengan mereka.

*sumber https://aidcnews.wordpress.com

Comments