Iran Jatuhkan Hukuman Mati Lebih daripada 1000 Ulama dan Aktivis Sunni pada 2015


KELOMPOK hak asasi manusia antarabangsa meyakini Iran telah melaksanakan lebih daripada 1000 orang pada tahun lalu iaitu jumlah lebih ramai pengiraan tahun pada tahun 2014 yang melibatkan pendakwah dan aktivis minoriti Sunni.

Laporan menunjukkan kerajaan Iran menghukum mati lebih dari 753 orang pada suku tahun pertama 2015 purata empat pelaksanaan sehari.

Amnesty International menyatakan pada bulan Julai bahawa pelaksanaan di Iran boleh di atas seribu pada tahun 2015, Al-Arabiya melaporkan.

Kumpulan hak asasi manusia yang berasaskan di London itu menambah bahawa kerajaan Iran hanya mendedahkan sejumlah pelaksanaan kehakiman, sedangkan jumlah sebenarnya orang yang dilaksanakan jauh melebihi perhitungan rasmi.

Ahmed Shaheed, pelapor khas PBB terhadap Iran, menyatakan pada akhir Oktober Iran secara mengejutkan telah menghukum mati 753 orang selama tahun 2014.

"Iran melaksanakan lebih banyak individu per kapita berbanding negara lain di dunia," tambahnya.

Pelaksanaan di Iran meningkat sejak Presiden Hassan Rowhani - dipandang sebagai reformis moderat - menjabat pada Ogos 2013.

Pejabat berita Turki Anadolu melaporkan kumpulan hak asasi manusia mengatakan bulan lalu bahawa Mahkamah Agung di Tehran mengesahkan hukuman terhadap 27 pendakwah dan ulama sunni, selepas menuduh mereka melakukan pemberontakan.

*sumber https://www.islampos.com

Comments