Jenis Babi Mangalitsa Yang Perlu Diketahui Umat Islam


DALAM satu tahun terakhir, santer di media sosial mengenai binatang bernama Mangalitsa, khususnya melalui Whatsapp. Dalam maklumat tersebut disebutkan bahawa Mangalitsa merupakan hasil persilangan babi dengan biri-biri (domba). Ditambah lagi data-data bahawa dagingnya telah tersebar dengan harga murah dari interent yang belum jelas sumbernya.

Akibatnya, maklumat itu cukup meresahkan masyarakat, terutama bagi pelanggan muslim. Berikut sedikit ulasan tentang Mangalitsa.
Menurut para ahli perhewanan IPB seperti dikutip dari http://bimasislam.kemenag.go.id, Mangalitsa merupakan nama untuk satu spesis binatang, yaitu: Babi Berbulu seperti Biri-biri, atau dalam bahasa Hungarian dikenal dengan istilah Mangalica yang dikenali sebagai Hog kerinting rambut.

Babi Mangalitsa merupakan babi jenis lain yang mempunyai bulu yang panjang, iaitu jenis "Lincolnshire Curly Coat of England". Sebelumnya Mangalitsaditernak untuk mendapatkan lemak babi. Mangalitsa adalah jenis babi yang paling popular di kawasan Balkan, sehingga 1950 (terdapat 30,000 babi jenis ini di Hungary pada tahun 1943).

Mangalitsa bukanlah spesies yang benar-benar baru. Ia dibangunkan di abad 19, sekitar tahun 1830, dari persilangan antara babi jenis Bakonyi dan Szalontai asal Hungarian dengan babi Sumadia asal Serbia. Kacukan itu menghasilkan babi yang aneh.

Jika biasanya babi tidak mempunyai bulu, babi Mangalitsa ini mempunyai bulu tebal seperti biri-biri. Sebahagian Mangalitsa berbulu coklat kehitam-hitaman, namun ada pula yang berbulu putih. Keadaan berbulu seperti inilah yang sering menunjukkan Mangalitsa seperti biri-biri.

Pada 2006, Mangalitsa mula diimport ke Inggeris. BBC mengakui, orang yang pertama kali melihat mereka pasti akan berfikir bahawa mereka adalah domba.

Maraknya maklumat tentang Mangalitsa cukup membuat masyarakat muslim bimbang terhadap peredaran daging Mangalitsa. Namun di Indonesia, jenis babi ini belum ada. Mangalitsa merupakan species babi dengan harga yang sangat mahal. Mangalitsa mengandungi lemak antara 65-70%, sehingga hanya diminati hanya oleh kalangan tertentu di Hungary dan beberapa negara Eropah lain.

Di Indonesia, peredaran daging haiwan ternakan diawasi oleh pemerintah, dalam hal ini dilakukan oleh Kementerian Pertanian. Dalam ketentuan pasal 36 Undang-Undang RI Nomor 41 Tahun 2014 tentang Ladang dan Kesihatan Haiwan, Kerajaan bertanggungjawab untuk menyelenggarakan dan memudahkan aktiviti pemasaran haiwan atau ternakan dan produk haiwan di dalam negeri maupun ke luar negeri.

Di samping itu, pengeluar harus memenuhi syarat-syarat kemasukan label halal untuk setiap produk yang diniagakan di Indonesia, sebagaimana ketentuan pada pasal 2 PP No. 69 Tahun 1999 tentang Label dan Iklan Makanan. Dengan ini, pengeluar daging tidak boleh serta merta mengedarkan pengeluaran daging mereka tanpa melalui izin dari Menteri Pertanian.

Kasubdit Produk Halal Pengarah Urais dan Binsyar, Siti Aminah berkata, pengawasan masyarakat terhadap peredaran daging hewansangat penting. Ini menjadi faktor pendukung agar daging Mangalitsa tidak benar-benar beredar di negeri kita. Kawalan masyarakat diperlukan dalam mengawasi pangan yang beredar, tegasnya.

Lebih lanjut, hal lain yang perlu diberi perhatian adalah barang gunaan yang berbahan woll. Perlu ketelitian dan kehati-hatian pelanggan muslim dalam memilih barang gunaan yang tidak mengandungi unsur haram. []

Sumber https://www.islampos.com

Comments