Monday, July 11, 2016

Simon Peres: Saya Tak Pernah Terpikir untuk Mati

peres

Shimon Peres, bekas presiden dan perdana menteri negara penjajah Israel mengisahkan keadaan kritikalnya saat serangan jantung yang ia alami beberapa bulan silam pada Rabu (6/7/2016). Peres mengaku ia bangun di suatu pagi pada bulan Januari dan memulakan harinya seperti biasa.

"Saya biasa bangun pagi pada pukul 04.30 atau 05.00. Pada pagi itu aku bangun pada waktu yang sama, namun saya merasa ada tekanan yang tidak biasa di dada yang kian meningkat lalu merasa sakit parah, "kata Peres.

"Saya terus menelefon Profesor Rafi Walden (doktor peribadinya). Walden mengatakan tak ada jalan lain selain harus pergi ke rumah sakit. Kerana saya dulu seorang tentera yang berdisiplin, saya tiba di rumah sakit dalam masa lima belas minit. Saya sangat beruntung, "terang Peres kepada media Yedioth Ahronoth.

"Saya tidak terkejut dengan keadaan pada masa itu. Kerana pengosongan ke rumah sakit dan kateterisasi jantung terjadi dalam hitungan minit, saya tak berfikir tentang kematian atau untuk mempersiapkan untuk itu. Saya sedar dengan cepat bahawa hidup saya akan selamat, terlebih saya sedar sepanjang jalan. Jadi, bukannya berfikir tentang kematian, saya malah bertukar jenaka dengan pegawai perubatan, "pungkas Peres.

Melihat keadaan Peres dari hari ke hari, sukar untuk percaya bahawa ia adalah seorang lelaki yang baru sahaja mengalami serangan jantung.

"Saya benar-benar lupa tentang kejadian itu. Saya telah melakukan yang terbaik untuk tidak terlibat dengan masalah perubatan dan cepat kembali ke rutin. Saya merasa baik ketika hari sibuk dan penuh dengan jadual mesyuarat, lawatan dan pelancongan. Sekarang jantung saya lebih baik dan boleh bekerja lebih keras, "tutup Peres.

sumber islampos.com


0 Responses to “Simon Peres: Saya Tak Pernah Terpikir untuk Mati”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam