Saturday, October 1, 2016

Ini Doa Rahsia Kemuliaan Abu Bakar


Abu Bakar Ash Shiddiq radhiyallahu 'anhu merupakan sahabat yang paling mulia. Lelaki terbaik selepas Rasulullah shalallallahu 'alaihi wasallam; pada zamannya dan pada zaman selepasnya.

Apa rahsia Abu Bakar sehingga menjadi peribadi mulia dan terus bertambah mulia dari masa ke masa hingga Allah memanggilnya?

Salah satunya, doa ini. Doa yang senantiasa dipanjatkan Abu Bakar ketika ada orang yang memujinya.

"Ya Allah, Engkau lebih tahu tentang diriku daripada aku sendiri dan aku lebih tahu tentang diriku daripada mereka. Ya Allah, jadikanlah aku lebih baik dari apa yang mereka kira dan ampunilah aku atas apa yang tidak mereka ketahui dan jangan timpakan hukuman kepadaku atas apa yang mereka katakan "

Abu Bakar, kerana kemuliaan akhlak dan kebaikan hatinya, sering dipuji oleh orang-orang. Abu Bakar merupakan saudagar kaya yang dermawan, ia suka memberi dan berkongsi. Maka banyaklah yang memuji kedermawanannya.

Abu Bakar berkedudukan tinggi dan menggunakan kedudukannya untuk menolong sesama. Maka banyak orang yang memuji perangainya.

Yang istimewa, setiap dipuji, itu tak membuat Abu Bakar tinggi hati. Justeru ia berdoa kepada Allah memohon rahmatNya dengan doa itu. Agar ia dijadikan lebih mulia dari pujian manusia dan memohon ampun atas kesalahan yang tidak diketahui oleh mereka. 

sumber Tarbiyah.net

0 Responses to “Ini Doa Rahsia Kemuliaan Abu Bakar”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam