Mengapa Syiah Sebat Diri Di Hari Asyura?

Syiah

Salah satu ritual syiah adalah melakukan tathbir, melukai diri sendiri di hari asyura. Sebahagian besarnya berbentuk aktiviti sebat diri menggunakan rantai besi atau pedang berantai.

Mengapa mereka berbuat demikian? Benarkah sekadar bentuk duka cita atas kematian Husein? Ternyata bukan. Mungkin Syiah mendakwa demikian, tetapi Buya Yahya mempunyai penjelasan yang lebih dahsyat.

Pengasuh Lembaga Pengembangan Dakwah Al Bahjah Cirebon itu mendedahkan bahawa hal itu sebenarnya adalah azab atas tindakan keji mereka telah menuduh Ummul Mukminin Aisyah radhiyallahu 'anha sebagai pelacur.

"Kumpulan tersebut (Syiah, red) biasanya mencaci maki Siti Aisyah. Subhanallah. Siti Aisyah dibilang pelacur. Dan Allah Maha Adil. Allah Maha Adil. Kalau di dalam undang-undang Islam, cuba. Di dalam undang-undang Islam, jika ada orang mengatakan / menuduh orang lain berzina, maka disebat 80 kali. Yang sebat adalah hakim. Kalau anda berkata, e kamu zina, ngadukan ke mahkamah "Pak Hakim, saya dituduh orang ini berzina" disebat orang ini 80 kali, menuduh orang lain berzina. Disebat. "Terang ulama kondang tersebut.

"Yang dituduh siapa? Siti Aisyah. Tapi Allah Maha Adil, mahkamah mereka tidak sebatan tetapi mereka punya keyakinan setiap tahun mencambuk diri sampai berdarah-darah. Dan itu setiap tahun, rumah sakit mereka penuh dengan orang-orang sakit dan bahkan mati kerana korban sebat diri sampai berdarah. Itu hukuman kerana kurang ajar dengan Ummul Mukminin Aisyah radhiyallahu 'anha, "tambahnya.

Berikut ini video penuh penjelasan Buya Yahya:

Comments