Wednesday, December 28, 2016

Dijanjikan Tikar dan Selimut dari Neraka, Ini Dia Orangnya

SIAPA yang menginginkan tinggal di neraka? Tentu tidak semua orang mahukannya. Sebab, kita telah mengetahui bahawa neraka merupakan tempat yang paling mengerikan. Berbagai macam siksaan ada di dalamnya.

Meski begitu, tak sedikit orang yang melakukan perkara yang dilarang oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Padahal, perbuatan itu akan membawa dia ke dalam neraka. Sehingga, ia telah meletakkan dirinya untuk disiksa di neraka.

Salah satu yang telah Allah janjikan pada seseorang yang tidak mematuhi perintah Allah ialah diberi tikar dan selimut dari neraka. Mereka akan merasakan panasnya alas tidur yang sudah dipanaskan selama berjuta-juta tahun tersebut. Lantas, siapakah orang yang memperolehnya?

Ternyata mereka adalah golongan yang orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah dan menyombongkan diri terhadapnya. Hal ini dinyatakan dalam surah al-A'raf ayat 40-41, "Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, sekali-kali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan tidak (pula) mereka masuk syurga, hingga unta masuk ke lubang jarum. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat kejahatan. Mereka mempunyai tikar tidur dari api neraka dan di atas mereka ada selimut (api neraka). Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang zalim, "(QS. Al-A'raf: 40-41).

Imam Ibnu Juraij sebagaimana dikutip oleh Imam Ibnu Katsir dalam Tafsir al-Qur'an al-Azhim mengatakan bahawa pintu-pintu langit tidak dibuka untuk amal dan ruh mereka. Pada surah Al A'raf ayat 41, dijelaskan bahawa Allah tidak akan masuk syurga, bahkan diibaratkan bagai unta yang masuk ke lubang jarum. Hal ini menjadi sebuah bentuk perkara yang mustahil, bahawa kedua-dua golongan ini tidak akan boleh masuk syurga.

Alas tikar dan selimut ini terbuat dari api yang panasnya beribu-ribu kali daripada panas api dunia. Kemudian, inilah yang akan menjadi rakan tidur dua golongan yang begitu sombong dan mendustakan ayat-ayat Allah tersebut.

Ayat di atas juga menjadi seruan kepada manusia agar beriman kepada Allah. Sementara bagi umat Islam, dilarang berbuat zalim agar tidak mendapat jatah tikar dan selimut tersebut. Tak satupun dari golongan orang-orang zalim yang mampu lepas dari siksa api neraka ini.

sumber islampos.com

0 Responses to “Dijanjikan Tikar dan Selimut dari Neraka, Ini Dia Orangnya”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam