Ketika Barat Terkejut dengan Cara Islam Sembelih Lembu


MASYA Allah, semakin maju kajian ilmiah semakin membuktikan kebenaran Islam. Salah satunya soal habuan, jangan pernah makan daging lembu tanpa disembelih. Kenapa?

Rasulullah tak pernah belajar cardiology, tapi syari'atnya telah dibuktikan oleh kajian ilmu moden. Dan soal ini ternyata membuat orang barat terkejut, simak kajian berikut ini.

Melalui kajian ilmiah yang dilakukan oleh dua kakitangan ahli ladang dari Hannover University, sebuah universiti terkemuka di Jerman. Prof. Dr. Schultz dan rakan-rakannya Dr. Hazim, kedua-duanya memimpin satu pasukan penyelidikan berstruktur untuk menjawab soalan: manakah yang lebih baik dan paling tidak sakit, penyembelihan secara Syari'at Islam yang murni (tanpa proses pemingsanan) ataukah penyembelihan dengan cara Barat (dengan pemingsanan)?

Kedua-duanya merancang kajian sangat canggih, mempergunakan sekumpulan lembu yang telah cukup umur (dewasa). Pada permukaan otak kecil lembu-lembu itu dipasang elektrod (mikrocip) yang disebut Electro-Encephalograph (EEG). Microchip EEG dipasang di permukaan otak yang menyentuh titik (panel) rasa sakit di permukaan otak, untuk merakam dan mencatat derajat rasa sakit lembu ketika disembelih. Di tengah-tengah lembu-lembu itu juga dipasang Electro cardiograph (ECG) untuk merakam aktiviti jantung ketika darah keluar kerana disembelih.

Untuk menekan kesalahan, lembu dibiarkan menyesuaikan diri dengan EEG dan ECG yang telah dipasang di tubuhnya selama beberapa minggu. Setelah masa adaptasi dianggap cukup, maka separuh lembu disembelih sesuai dengan Syariat Islam yang murni, dan separuh sisanya disembelih dengan menggunakan kaedah pemingsanan yang diterima Barat.

Dalam Syariat Islam, penyembelihan dilakukan dengan menggunakan pisau yang tajam, dengan memotong tiga saluran pada leher bagian depan, yakni: saluran makanan, saluran nafas serta dua saluran pembuluh darah, yaitu: arteri karotid dan vena jugularis.

Patut pula diketahui, syariat Islam tidak mengesyorkan kaedah atau teknik pemingsanan. Sebaliknya, Kaedah Barat justru mengajarkan atau bahkan menghendaki agar ternakan dipingsankan terlebih dahulu sebelum disembelih.

Selama kajian, EEG dan ECG pada seluruh ternak lembu itu dicatat untuk merakam dan mengetahui keadaan otak dan jantung sejak sebelum pemingsanan (atau penyembelihan) hingga ternak itu benar-benar mati. Nah, hasil kajian inilah yang sangat ditunggu-tunggu!

Dari hasil penelitian yang dilakukan dan dilaporkan oleh Prof. Schultz dan Dr. Hazim di Hannover University Jerman itu boleh diperoleh beberapa hal sebagai berikut:

Penyembelihan Menurut Syariat Islam

Hasil kajian dengan menerapkan amalan penyembelihan menurut Syariat Islam menunjukkan:

pertama
Pada 3 saat pertama selepas ternakan disembelih (dan ketiga saluran pada leher lembu bahagian depan terputus), tercatat tidak ada perubahan pada graf EEG. Hal ini bermakna bahawa pada 3 saat pertama selepas disembelih itu, tidak ada indikasi rasa sakit.

kedua
Pada 3 saat berikutnya, EEG pada otak kecil merakam adanya penurunan grafik secara beransur-ansur yang sangat mirip dengan kejadian deep sleep (tidur nyenyak) hingga lembu-lembu itu benar-benar kehilangan kesedaran. Pada masa tersebut, tercatat pula oleh ECG bahawa jantung mula meningkat aktivitinya.

ketiga
Setelah 6 saat pertama itu, ECG pada jantung merakam adanya aktiviti luar biasa dari jantung untuk menarik sebanyak mungkin darah dari seluruh anggota badan dan memompanya keluar. Hal ini merupakan refleksi pergerakan koordinasi antara jantung dan saraf tunjang (spinal cord). Pada saat darah keluar melalui ketiga saluran yang terputus di bahagian leher tersebut, graf EEG tidak naik, tapi justru drop (turun) sampai ke zero level (angka sifar). Hal ini diterjemahkan oleh kedua-dua penyelidik ahli itu bahawa: "No feeling of pain at all!" (Tidak ada rasa sakit sama sekali!).

keempat
Kerana darah tertarik dan terpompa oleh jantung keluar tubuh secara maksimum, maka dihasilkan healthy meat (daging yang sihat) yang layak dikonsumsi bagi manusia. Jenis daging dari hasil sembelihan semacam ini sangat sesuai dengan prinsip Good Manufacturing Practise (GMP) yang menghasilkan Healthy Food.

Penyembelihan Cara Barat

pertama
Segera setelah dilakukan proses stunning (pemingsanan), lembu terhuyung jatuh dan collaps (roboh). Selepas itu, lembu tidak bergerak-gerak lagi, sehingga mudah dikendalikan. Oleh kerana itu, lembu boleh pula dengan mudah disembelih tanpa meronta-ronta, dan (seolah-olah) tanpa (mengalami) rasa sakit. Pada ketika disembelih, darah yang keluar hanya sedikit, tidak sebanyak bila disembelih tanpa proses stunning (pemingsanan).

kedua
Segera setelah proses pemingsanan, tercatat adanya kenaikan yang sangat nyata pada grafik EEG. Hal itu membuktikan bahawa adanya tekanan rasa sakit yang dialami oleh ternakan (kerana kepalanya dipukul, sehingga jatuh pengsan).

ketiga
Graf EEG meningkat sangat tajam dengan gabungan graf ECG yang drop ke batas paling bawah. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan rasa sakit yang luar biasa, sehingga jantung berhenti berdegup lebih awal. Akibatnya, jantung kehilangan kemampuannya untuk menarik dari daripada seluruh organ tubuh, serta tidak lagi mampu memompanya keluar dari tubuh.

keempat
Kerana darah tidak berminat dan tidak terpompa keluar tubuh secara maksimum, maka darah itu pun membeku di dalam urat-urat darah dan daging, sehingga dihasilkan unhealthy meat (daging yang tidak sihat), yang dengan demikian menjadi tidak layak untuk dimakan oleh manusia. Disebutkan dalam khazanah ilmu dan teknologi daging, bahawa timbunan darah beku (yang tidak keluar apabila ternakan mati / disembelih) merupakan tempat atau media yang sangat baik bagi tumbuh-kembangnya bakteria pengurai, yang merupakan agen utama merosakkan kualiti daging.

Bukan Ekspresi Rasa Sakit

Meronta-ronta dan meregangkan otot pada saat ternakan disembelih ternyata bukanlah ekspresi rasa sakit. Sangat jauh berbeza dengan dugaan kita sebelumnya. Bahkan mungkin sudah lazim menjadi keyakinan kita bersama, bahawa setiap darah yang keluar dari anggota tubuh yang terluka, pastilah disertai rasa sakit dan nyeri. Lebih-lebih lagi yang tercedera adalah leher dengan luka terbuka yang menganga lebar.

Hasil kajian Prof. Schultz dan Dr. Hazim justru membuktikan yang sebaliknya. Yakni bahawa pisau tajam yang menghiris leher (sebagai syariat Islam dalam penyembelihan ternakan) ternyata tidaklah 'menyentuh' saraf rasa sakit.

Oleh karenanya kedua-dua penyelidik ahli itu membuat kesimpulan bahawa lembu meronta-ronta dan meregangkan otot bukanlah sebagai ekspresi rasa sakit, melainkan sebagai ekspresi 'penuh kekecewaan otot dan saraf' sahaja (iaitu pada saat darah mengalir keluar dengan deras). Mengapa demikian? Hal ini tentu tidak terlalu sukar untuk dijelaskan, kerana graf EEG tidak membuktikan juga tidak menunjukkan adanya rasa sakit itu.

Comments