Mukjizat Ilmiah dari Kisah Al Kahfi


Mukjizat Al-Qur'an - Peristiwa tidur panjang yang pernah dialami oleh Ashabul Kahfi merupakan mukjizat sekaligus fenomena saintifik yang sangat menakjubkan. Bagi sebahagian orang, mungkin merasa sukar untuk mempercayai dan menganggap peristiwa yang melegenda ini hanya mengada-ada atau sekadar cerita rekaan belaka. Padahal, Al-Quran tidak memerlukan justifikasi kerana merupakan kitab suci yang penuh hikmah dan tidak ada keraguan di dalamnya.

img_20161219_110944Di awal ayat Al-Qur'an, dengan tegas Allah swt menegaskan:

"Alif laam miim. Kitab (Al-Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa, (QS. Al-Baqarah 2: 1-2)

Kisah Ashabul Kahfi sendiri telah diterangkan dengan begitu jelas dalam Al-Quran Surat Al-Kahfi. Tujuan Allah menurunkan Surah Al-Kahfi adalah untuk menjawab cabaran kaum kafir terhadap Nabi Muhammad Saw. tentang 'manusia gua' yang hidup selama beratus-ratus tahun sebelum Nabi dilahirkan dan menjadi legenda bagi kaum Yunani dan Yahudi.

Kisah tidur panjang tujuh pemuda dan seekor anjing ini bermula ketika mereka lari untuk menyelamatkan diri ke dalam sebuah gua setelah dikejar pasukan tentera yang ingin membunuh mereka disebabkan keteguhan hati mereka yang tidak mau menyeru kepada Tuhan lain selain Allah. Lantas Allah pun menunjukkan kebesarannya dengan menidurkan mereka selama 309 tahun, lalu kemudian Allah membangunkannya.

img_20161219_110958Mungkinkah itu terjadi? Masuk akalkah ?. Bagi orang yang minim ilmu pasti menganggap kisah ini tidak lebih dari sekadar dongeng seperti kisah Lampu Aladin. Walaupun kisah ini diluar batas kewajaran, Allah swt justru berfirman menepis anggapan salah dari fikiran kita:
"Atau kamu mengira bahawa orang-orang yang mendiami gua dan (yang mempunyai) anjing itu, mereka termasuk tanda-tanda kekuasaan Kami yang menghairankan (QS. Al-Kahfi 18: 9)

Ingat, dalam keajaiban lembaran alam ini, masih ada ciptaan yang melebihi keajaiban pada kisah ini. Ibnu Kathir berkata:
"Apa yang terjadi pada Ashabul Kahfi, bukanlah perkara yang menghairankan apabila kita melihat kuasa Allah yang lain. Seperti, penciptaan langit, bumi, pergantian siang dan malam, penundukan bulan dan bintang dan yang lain. Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Tidak ada yang istimewa pada kisah Ashabul Kahfi, sehingga Allah tidak sanggup melakukannya.

Pengbuktian Ilmiah Kisah Ashabul Kahfi

Ashabul Kahfi boleh dengan tenang dan tetap sehat tidur selama kurun waktu yang lama tanpa mengalami sakit dan terluka. Tempat ini pun tidak ada penghuninya, sehingga tempat ini sesuai untuk kehidupan mereka. Allah swt telah memenuhi semua keperluan mereka.
Semua itu disebabkan beberapa faktor berikut:

a. Penonaktifan fungsi indra pendengaran. Suara dari luar boleh membangunkan orang yang sedang tidur. Ini seperti dijelaskan dalam ayat:

"Maka Kami tutup telinga mereka beberapa tahun dalam gua itu" (QS.Al-Kahfi 18:11)

Yang dimaksud dengan "tutup telinga" disini adalah dengan mematikan fungsi telinga. Indra pendengar adalah satu-satunya deria yang bekerja terus menerus dalam semua keadaan yang juga menghubungkan seseorang dengan sesuatu yang berasal dari luar. Sistem penting ini bertanggung jawab atas keadaan bangun dan sedar, juga pengaktifan operasionalisasi sistem tubuh secara menyeluruh.

Dalam keadaan penonaktifan, seperti dalam kes pembiusan, seseorang boleh masuk ke dalam tidur yang dalam. Semua sistem operasi yang utama dan sistem panas tubuhnya juga menurun seperti dalam keadaan tidur dan terputus dengan dunia luar.

Allah berfirman: "Kami jadikan tidurmu untuk istirahat" (Qs. An-Naba '78: 9)

Keadaan ini menyebabkan dua hal:

Pertama: Menjaga sistem tubuh mereka dari kehilangan fungsinya agar tetap hidup dan bekerja secara minimum. Bagi mereka, jarum waktu berhenti selama mereka berada di dalam gua. Padahal, jarum waktu masih berputar di luar gua. Ini seperti terjadi pada sel dan kulit luar yang terjaga pada kadar haba yang rendah. Sel dan kulit itu berhenti berkembang, walaupun masih hidup.

Kedua: penonaktifan pemangkin bahagian dalam yang boleh membangunkan orang yang sedang tidur normal dengan perantara sistem yang telah disebutkan diatas, seperti sakit, lapar, haus atau mimpi yang mengejutkan.

b. Allah swt juga menjaga tubuh mereka dalam keadaan sihat secara perubatan dan melindunginya baik dari dalam maupun luar, dengan cara berikut:

Pertama: Membolak-balikkan badan secara terus menerus selama tidur.
Seperti dalam bunyi ayat:

"Dan kamu mengira mereka itu bangun padahal mereka tidur; dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, (QS. Al-Kahfi 18:18)

Cara ini dilakukan agar tanah tidak memakan tubuh mereka saat tikar membusuk di kulit mereka, juga saat pembuluh darah dan paru-paru menggumpal. Hal inilah yang disyorkan oleh perubatan moden dalam memberikan terapi pesakit yang tidak sedarkan diri atau orang-orang yang tidak mampu bergerak kerana lumpuh dan yang lain.

Kedua: Tubuh Ashabul Kahfi dan laman gua menghadap sinar matahari dengan kadar yang seimbang dan mencukupi di awal dan akhir siang hari untuk melindungi tubuh mereka dari kadar basah dan keracunan di dalam gua yang gelap.

Seperti dijelaskan dalam ayat ini:
"Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri, (QS. Al-Kahfi 18: 17)

Seperti diketahui secara perubatan, matahari itu penting seklai untuk pembersihan, pengukuhan tulang dan kulit manusia dengan pembentukan vitamin D melalui kulit dan manfaat lain.

Al-Qurthubi dalam tafsirnya berkata mengenai ayat: "Bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri" maksudny adalah bahagian kiri mereka terkena sengatan matahari.

Mukjizat Al-Quran Bahagian dalam Gua Ashabul Kahfi

Ketiga: Ada celah di atas bumbung gua yang menghubungkan laman gua dengan dunia luar. Celah dan laman itu membolehkan gua mendapat cukup pengudaraan dan cahaya. Ini terlihat dalam firman Allah swt berikut:

"... Mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapat seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya. (QS. Al-Kahfi 18:17)

Keempat: Allah swt melengkapi mereka dengan keselamatan dari gangguan apapun. Mereka seakan tidak mati dan tidak tidur kerana badan mereka sentiasa bergerak ke kanan dan ke kiri. Ditambah dengan adanya anjing yang berada di pintu halaman gua sebagai security ala zaman sekarang.

Allah berfirman:
"Dan kamu mengira mereka itu bangun padahal mereka tidur; dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki di muka pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan melarikan (diri) dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi dengan ketakutan terhadap mereka. (QS. Al-Kahfi 18:18).

Kelima: Allah menjaga kesihatan mata mereka dengan keadaan tidur. Seperti diketahui dalam ilmu perubatan, mata yang tertidur akan lebih terjaga kerusakannya berbanding jika mata selalu dalam keadaan terjaga. Kerana jika keadaan mata terbuka di dalam gua yang gelap gelita pada waktu yang lama, akan mengalami kerosakan mata yang mengakibatkan kebutaan. Sehingga keadaan tidurlah yang paling tepat untuk menjaga tubuh dan terutama mata.

Allah berfirman: "Dan kamu mengira mereka itu bangun padahal mereka tidur; (Qs. Al-Kahfi: 18)

Dalam ayat ini seolah-olah Allah mengatakan bahawa keadaan tidur mereka seperti orang bangun. Selain ditandai dengan bergerak-geraknya tubuh mereka, juga boleh tersirat bahawa mata mereka sesekali terbuka (berkelip) untuk menjaga mata mereka dari kebutaan.

Mukjizat Al-Quran Monumen Gua Ashabul Kahfi

kesimpulan
Bahawa Allah swt ingin menunjukkan dengan kisah ini kepada seluruh umat manusia, keajaiban secara ilmiah bagi mereka yang mahu berfikir dan meneliti. Padahal sekiranya Allah berkehendak, tanpa perlu dengan proses saintifik untuk menjaga Ashabul Kahfi inipun boleh saja terjadi. Dan itu sangat mudah bagi Allah.

Seakan Allah juga ingin menunjukkan bahawa Al-Qur'an yang seharusnya diyakini oleh seluruh manusia, adalah benar-benar Kitab yang tidak hanya mengajarkan ibadah pada Allah saja, tetapi juga mengajarkan ilmu pengetahuan yang luar biasa.
Subhaanallah .. laa haula walaa kuata illa billah. (Alquin / BaitulMaqdis.com)

Sumber: Buku Mukjizat Al-Qur'an dan Hadits

Comments