SEJARAH ALEPPO DI ERA TURKI UTSMANI


Dulu, Aleppo termasuk bandar terkaya berbanding wilayah-wilayah Daulah Utsmaniah lain. Bahkan bandar terkaya di dunia di era itu. Aktiviti ekonomi serta menggeliat. Pasaran begitu semarak. Dan terdapat berpuluh-puluh Qaysarriet (pasaran dengan komoditi antarabangsa). Bandar ini dilabuhi oleh pedagang dari penjuru timur dan barat. Inilah Bandar Aleppo di masa silam. Bandar yang kini porak-peranda kerana peperangan.

Denyut Aleppo dahulu begitu mengghairahkan. Peradabannya tinggi dalam kurun usianya. Ia menjelma menjadi bandar moden dan maju dalam sejarah peradaban manusia. Bagaimana tidak, sejarah bandar ini telah bermula 7000 tahun sebelum masihi. Benteng-bentengnya, gerbang-gerbangnya, dan Sungai Queiq menjadi saksi bisu perjalanan bandar istimewa ini.

Aleppo telah merasakan kekuasaan negara-negara, raja-raja, dan peradaban-peradaban yang berbeza-beza. Dan masa keemasannya adalah era Uthmaniyyah. Kala itu, orang-orang Eropah mengelarnya bandar terindah di negeri Utsmani. Mereka puja dan kenang keindahannya dalam syair-syair mereka.

Aleppo menjadi pesaing Kaherah. Bandar yang di Perang Dunia I hendak dijadikan ibu kota kerajaan Othmaniyah, apabila Istanbul jatuh.

Menjadi Wilayah Utsmani

Syria (Syam) menjadi sebahagian dari Turki Uthmaniyyah selama 4 abad. Wilayah ini dikuasai oleh kerajaan Turki itu setelah Sultan Salim I mengalahkan tentera Mamalik dalam Perang Marj Dabiq. Sebuah perang besar yang berlaku di selatan Aleppo 24 Ogos 1516 M. Setelah Aleppo, Damsyik pun masuk ke wilayah Uthmaniyyah pada 26 September 1516. Sampai akhirnya terjadi revolusi Arab dan Perang Dunia I, Oktober 1918, Aleppo tidak lagi berada di bawah kuasa Uthmaniyyah.

Setelah kemenangan Turki Utsmani dala Perang Marj Dabiq, Sultan Salim I berserta pasukan dan orang-orang yang akan ia jadikan pejabat di Aleppo memasuki bandar tersebut. Tarikh 28 Ogos 1516, rombongan ini disambut penduduk Aleppo dengan damai. Mereka berkumpul di Padang al-Azraq dan menyerahkan kunci benteng kepada Sultan Salim I. Al-Mutawakkil yang sebelumnya menguasai Aleppo pun keluar dari kota tua itu.

Sultan Salim I mengangkat Jah Ahmad Pasha menjadi Gabenor Aleppo. Dan melantik Kamal Jalbi sebagai hakim Aleppo. Sejak saat itu, Aleppo menjadi wilayah Syria pertama yang menjadi bahagian Daulah Utsmaniyah.

Sepanjang abad 16 dan 17, Syam secara umum dan Aleppo secara khusus mengalami perkembangan pesat. Pertumbuhan ekonomi dan penduduknya melonjak. Jamaah-jamaah haji yang berkumpul di Damsyik untuk berangkat ke Hijaz dan kafilah-kafilah yang hendak bertolak ke Teluk Arab dan Iraq, semua menjadikan Aleppo sebagai laluan. Keadaan itu kian menyemerakkan Aleppo.

Kian hari Aleppo semakin bangkit. Sastera, cabang-cabang keilmuan, dan penduduk yang besar menjadi tulang belakang tamadun bandar yang terletak di utara Syria itu. Bandar itu pun menjadi kota terpenting ketiga di Daulah Utsmaniyah. Setelah Istanbul dan Kaherah. Aleppo adalah bandar dagangan utama antara dunia timur dan barat. Ia menjadi ejen utama perdagangan antara wilayah Uthmaniyyah. Pasar-pasarnya mengalahkan pasaran Eropah. Di sana juga terdapat kilang tekstil besar. Pada abad ke-16, bandar itu menjadi pusat sutera, rempah-rempah, ubat-ubatan, dan barang berharga.

Pada tahun 1885, Aleppo telah mempunyai bilik dagang (seperti KADIN di Indonesia). Bandar ini mempunyai hubungan dagang yang erat dengan Baghdad dan Mosul. Laut Mediterranean menjadikan bandar ini dikenali dan terbuka untuk peniaga dari segala penjuru bumi. Dan khususnya Iraq di lingkungan Arab dan dunia Islam.

Gabenor Aleppo yang paling terkenal di abad ke-19 adalah Ahmed Cevdet Pasha. Menariknya, gabenor ini juga merupakan seorang sejarawan masyhur. Selain itu, ia juga dikenali dengan kebudayaan. Bukti intelektualnya, ia ekspresikan dalam sebuah buku yang berjudul Tarikh Cevdet. Sebuah buku sejarah yang terdiri dari beberapa jilid. Gabenor lain adalah Kamal Pasha dan Jamil Pasha. Jamil Pasha adalah gabenor yang membina markas tentera dan rumah sakit di Aleppo. Dan gabenor lain adalah Rivat Pasha yang memerintah antara tahun 1885 hingga 1900.

Di awal abad 18, konsulat dan para peniaga Eropah mula tinggal di Aleppo. Mereka membawa serta keluarga. Tinggal di salah satu kota Timur Tengah itu. perkembangan ekonomi Aleppo pun kian meningkat. Selain itu tatkal dibukanya Terusan Suez pada tahun 1869, bintang bandar ini kian cemerlang. Kembali ke zaman keemasannya seperti hari-hari Abbasiyah dan Ayyubiyah.

Dalam buku Nahru adz-Dzahab fi Tarikh Halab, dijelaskan mengenai luas wilayah Aleppo di masa Daulah Utsmaniyah. Liwa Hama di sebelah utara Syria. Di sebelah baratnya adalah Laut Mediterranean. Sivas Vilayet di sebelah selatan. Dan sebelah timur adalah Diyarbakir, di Turki sekarang.

Dari arah Damsyik, melalui peniaga-peniaga dari Jordan, Palestin, Nejd, dan Hijaz. Dan tentu saja para pedagang Eropah.

Berpisah Dengan Utsmani

Selepas revolusi Arab dan lepasnya wilayah Syam dari kekuasaan Turki Utsmani tahun 1918, diumumkanlah berdirinya al-Mamlakah as-Syria al-Arabiyah (Kerajaan Arab Syria). Batas wilayahnya adalah wilayah Syria sekarang ditambah Lubnan, Palestin, Jordan, dan sebahagian wilayah Turki sekarang, seperti Antiokia dan Anatolia. Kemudian, Kamal Ataturk memperjuangkan wilayah tersebut. Turki menolak menandatangani perjanjian Skyes Pycot. Dan bersetuju perjanjian baru, Perjanjian Laussane, untuk mengubah sempadan yang telah dibebaskan dari wilayah Syria utara menjadi wilayah Turki.

Di era Kerajaan Arab Syria, Aleppo tetap menjadi ibu kota perdagangan kerajaan. Ia juga digelar sebagai bandar yang paling selamat di negara itu. Namun sekarang, semua itu tinggallah kenangan. Aleppo terancam kehancuran total. Saking tidak amannya keadaan kota tersebut, untuk pertama kalinya solat Jumaat tidak ditegakkan di bandar itu selepas ratusan tahun Islam masuk ke sana.

Semoga Allah ﷻ mengembalikan kedamaian Bandar Aleppo, menjaga penduduknya, dan mengangkat musibah yang menimpa mereka.

Diterjemahkan secara bebas dari: http://lite.islamstory.com/ تاريخ-مدينة-حلب-في-العهد-العثماني /

sumber https://kisahmuslim.com

Comments