Monday, March 13, 2017

Serigala yang Dipenjara


SUATU ketika terjadi perdebatan antara keldai dengan serigala tentang warna rumput.

Keldai berkata: "Rumput berwarna kuning ..."

Tetapi serigala membantahnya: "Salah, rumput itu warnanya hijau!"

Demikian perdebatan berterusan dan belum menemui titik temu. Hingga akhirnya disyorkan oleh bangsa haiwan menemui raja hutan agar dapat menghakiminya dengan adil.

Di hadapan sang hakim, kedua-dua pihak menyampaikan hujah masing-masing. Hingga akhirnya tibalah masa dijatuhkannya keputusan dari raja hutan sebagai sang hakim. Dan betapa terkejutnya para peserta sidang ketika mendengar keputusan hakim, bahawa hakim memberikan hukuman penjara bagi serigala sedangkan keldai terbebas dari perkara.

Seketika itu serigala langsung protes kepada hakim: "Yang mulia, bukankan warna rumput itu hijau?"

Raja hutan: "Ya betul ..."

Serigala: "Lalu kenapa saya yang dihukum, padahal pendapat saya tidak salah?"

Raja hutan: "Pendapatmu memang benar, tapi kesalahan adalah ketika mengajak debat keldai tentang masalah remeh seperti ini, makanya aku penjarakan kamu supaya dapat mengambil pelajaran. Jangan sekali-sekali berdebat dengan seseorang yang bodoh dan tidak faham tentang masalah tersebut. "


0 Responses to “Serigala yang Dipenjara”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam