Thursday, April 27, 2017

10 Anggota Tubuh yang Berbicara pada Hari Kiamat


SETIAP apa yang dilakukan manusia di dunia ini pada hakikatnya akan dimintai pertanggungjawaban. Setiap bahagian dari tubuh kita kelak pada hari kiamat akan bercakap menganai apa saja yang sudah kita lakukan di dunia ini. Sudahkan tubuh ini kita gunakan untuk taat pada apa-apa yang Allah perintahkah? Atau malah sebaliknya?

"Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan, "(Qs. Yasin: 65).

Jika hari ini kita masih boleh beralasan dengan segala maksiat-maksiat yang kita lakukan. Maka di hari kiamat nanti, sesungguhnya mulut kita akan dikunci. Tubuh-tubuh kita yang pernah bermaksiat akan memberi keterangan di hadapan Allah nanti.

Abu Bakr Al-Asham berkata bahawa ada sepuluh anggota tubuh manusia yang akan berbicara pada hari kiamat, iaitu:

dua telinga
dua mata
dua kaki
dua tangan
kulit
lisan
Kelak, tidak ada badan yang berdusta di hadapan Rabb-Nya.

sumber islampos.com

0 Responses to “10 Anggota Tubuh yang Berbicara pada Hari Kiamat”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam