Ketika Suami Mengeluh Pada Isteri


JUDUL di atas tidak terbalik sama sekali. Kita tidak sedang membincangkan tentang isteri yang mengadu dan mengeluh kepada suami. Kerana yang ingin meringankan himpitan tugas tak hanya isteri. Tetapi juga suami.

Pada masa itu tiba, bagaimana sikap isteri. Dan apa sebenarnya yang ingin didapatkan oleh suami. Dan apa pula pelajaran di balik ketegaran suami yang ternyata masih perlu bentangan lembut tempat mencurahkan segala keluhan.

Hal itu, pernah dilakukan oleh suami terbaik. Rasulullah saw.

Pada masa itu sudah memasuki bulan terakhir di Tahun 6H. Muslimin berjumlah 1400 orang, langsung dipimpin oleh Rasulullah berangkat keluar Madinah menuju ke Mekah. Bukan untuk perang atau menyerang Mekah. Tetapi untuk membuktikan mimpi Nabi dalam tidurnya bahawa muslimin memasuki Kota Mekah untuk ibadah dengan tenang tanpa gangguan. Tentu ini merupakan khabar gembira bagi seluruh muslimin yang merindukan kiblat mereka.

Tetapi ternyata, mimpi Nabi tidak terbukti tahun itu dan baru terbukti tahun berikutnya. Nabi tidak salah, kerana beliau tidak menyebut bila-bila mimpi tersebut akan terbukti. Muslimin dipintas oleh Quraisy di luar Kota Mekah, tepatnya di Hudaibiyyah. Muslimin tidak boleh memasuki Mekah untuk melaksanakan umrah.



Muslimin kecewa. Kekecewaan mereka bertambah besar serta mengetahui isi perjanjian antara Nabi dan Quraisy yang secara kasat mata dimenangi oleh Quraisy.

Umar bin Khattab salah seorang yang kecewa, mengisahkan hal tersebut. Sebagaimana yang disebutkan dalam Shahih Bukhari, Sunan Abu Dawud, Musnad Ahmad, Dalail Al Baihaqi, Mushonnaf Abdurrazzaq dan lain-lain.

Setelah Nabi selesai dari membuat perjanjian dengan Quraisy, beliau berkata kepada para sahabat: Bangun, sembelihlah ternak yang kalian bawa kemudian tahallullah (bercukur sebagai tanda selesainya ibadah umrah).

Tidak ada satupun shahabat yang bergerak.

Kerana mereka berharap masih boleh memasuki kota Mekah dan tahallul setelah benar-benar melakukan umrah. Mereka kecewa.

Nabi mengulanginya lagi.

Kembali tidak satupun sahabat yang menyambut perintah Nabi.

Untuk ketiga kalinya Nabi mengeluarkan perintah.

Dan ternyata sehingga kali ketiga pun, tidak seorang pun yang berdiri melaksanakan perintah Nabi. Ya, tidak seorang pun.

Pasti Nabi terkejut luar biasa. Kerana sahabat Nabi, adalah orang yang sangat ingin melaksanakan semua perintah Nabi. Malah, sesuatu yang belum diperintah pun boleh mereka lakukan saat mereka memahami Nabi hanya dengan gerak badan dan mimik wajah Rasul. Tetapi tidak untuk kali ini.

Kekecewaan memang bukan hal yang mudah.

Tapi untuk Nabi, jelas hal ini memeranjatkan. Tiga kali perintah, tanpa sambutan. Tidak seorang pun. Tidak shahabat biasa, tidak pula sahabat senior dan terbaik.

Kekecewaan bertemu dengan kekecewaan.

Nabi tidak punya penyelesaian. Memang sesuatu yang sangat mengejutkan sering membuntukan fikiran.

Bahkan sekelas Rasul sekalipun.

Parut wajah kecewa tidak dapat disembunyikannya. Di lapangan masalah itu hadir. Tidak ada jalan lain kecuali kembali ke tempat peraduan beliau. Siapa tahu penyelesaian itu ada di sana. Ya, isterinya.

Pada masa itu isteri yang dibawa adalah Ummu Salamah radhiallahu anha. Nabi masuk ke khemah isterinya sambil bergumam sangat kecewa,
"Celakalah muslimun. Aku perintahkan mereka untuk menyembelih dan bercukur tetapi tidak melaksanakan. "

Dalam riwayat lain, Nabi berkata kepada Ummu Salamah,
"Tidakkah kamu melihat orang-orang yang aku perintahkan itu tetapi tidak ada yang melakukannya. Padahal mereka mendengar perkataanku dan melihat wajahku! "

Jelas ini merupakan rangkaian kalimat kekecewaan. Hingga keluar dari Nabi kalimat yang bahkan menurut Ummu Salamah perlu diperbetulkan,

"Ya Rasulullah, jangan engkau caci mereka. Kerana mereka sedang dihentam kekecewaan yang besar atas kesulitan yang kau alami dalam perjanjian damai dan mereka akan pulang tanpa hasil (ibadah umrah).

Ya Nabiyyalloh, keluarlah. Jangan bercakap dengan sesiapa sehingga kau sembelih binatang ternak kamu. Kemudian panggillah tukang cukurmu untuk mencukurmu. "

Peluang penyelesaian kini hadir. Dari isteri untuk suami hebat yang sedang buntu. Ummu Salamah tidak mengeruhkan suasana. Ummu Salamah tidak berkata, "Apa mereka tidak tahu kalau engkau Rasul yang harus ditaati?" Ummu Salamah tidak justru membakar hati suami yang sedang gundah dengan berkata, "Mereka memang celaka ..."

Tidak. Tetapi Ummu Salamah adalah isteri yang tenang dan penuh wibawa. Dia justru mengingatkan suami yang merupakan orang besar itu dalam kalimatnya, "Ya Rasulullah, jangan engkau caci mereka."

Sebelum isteri memberikan penyelesaian, pembetulan terhadap kesalahan tetap dilakukan jika hal itu terjadi. Kerana mencaci bukan penyelesaian. Hanya menambah keruhnya jiwa. Dan awan di hati semakin menggelayut tebal.

Ummu Salamah cuba untuk memahamkan suaminya mengapa mereka melakukan hal mengecewakan tersebut, "Kerana mereka sedang dihentam kekecewaan yang besar atas kesulitan yang kau alami dalam perjanjian damai dan mereka akan pulang tanpa hasil (ibadah umrah)."

Setelah tugas pertama selesai, isteri bijak dan tenang itu memberi setitik pelita penyelesaian, "Ya Nabiyyalloh, keluarlah. Jangan bercakap dengan sesiapa sehingga kau sembelih binatang ternak kamu. Kemudian panggillah tukang cukurmu untuk mencukurmu. "

Rasul tidak punya pilihan penyelesaian lain. Kecuali yang datang dari hati tenang seorang isteri yang bijak. Tetapi seberapa ampuh penyelesaian itu?

Umar bin Khattab menceritakan,

"Rasul shallallahu alaihi wasallam keluar sambil menyingsingkan bajunya. Beliau mengambil alat pemotong dan memotong binatang sembelihannya dengan mengangkat suaranya: Bismillah, wallahu Akbar. Setelah itu, beliau meminta tukang cukurnya untuk mencukur beliau.

Melihat hal itu, muslimin pun berlumba untuk menyembelih binatang mereka dan saling berdesakan hingga hampir saling melukai di antara mereka. Kemudian saling mencukur di antara mereka.

Subhanallah, idea sang isteri benar-benar tepat.

Setelah membaca peristiwa ini, berhentilah untuk berfikir bahawa suami hebat tidak perlu tempat mengadu, apalagi 'hanya' kepada seorang isteri. Sehebat apapun para suami, mereka hanya laki-laki yang tak lengkap jiwanya tanpa sentuhan ketenangan dan kelembutan wanita.

Bagi para isteri, jadilah tempat mengadu yang selesa bagi suami. Hitunglah anda tidak mempunyai penyelesaian bagi suami, tetapi sekurang-kurangnya anda telah meringankan beban di kepala dan kebimbangan di hati suami.

Selain itu jika anda boleh menjadi seperti Ummu Salamah.

Subhanallah, alangkah istimewanya.

sumber islampos.com

Comments