Mengapa Mayat Harus Dikebumikan? Ini Jawaban Ilmiah Dr Zakir Naik


ADA beberapa cara menguruskan jasad orang yang meninggal. Agama Islam mensyariatkan jenazah harus dikebumikan. Namun, ada agama lain yang memerlukan mayat untuk dibakar. Hal itu ditanyakan oleh seorang mahasiswa kepada Dr Zakir Naik.

"Setelah manusia meninggal dunia, sama ada mayat perlu dikebumikan atau dibakar?" Tanya Harsh Wagella, seorang mahasiswa dari saboo Siddique.

Jawapan Dr Zakir Naik:

Saudara ini bertanya, setelah manusia meninggal dunia sama ada tubuhnya perlu ditanam atau dibakar. Mari kita analisis secara ilmiah, mana yang lebih tepat.

Seperti yang aku sampaikan dalam tanya jawab sebelumnya, elemen yang ada dalam tubuh manusia, iaitu unsur-unsur penyusun tubuh manusia berasal dari tanah baik dalam jumlah kecil maupun besar.

Jadi kita diciptakan dari tanah, harus kembali ke tanah. Itu logiknya. Lebih mudah bagi kita untuk kembali ke tanah, itu mata pertama.

Mata kedua, jika anda membakar mayat maka ada pencemaran, ada bahaya terhadap alam sekitar. Apabila anda menanam mayat, maka tidak ada bahaya persekitaran di sana.

Faktanya, tempat di mana anda menanam, tanah di sekelilingnya menjadi lebih subur. Ini mata ketiga.

Mata keempat, mengebumikan mayat sangat murah. Kita tidak memerlukan banyak wang. Bumi boleh didapati bebas untuk kubur. Tapi untuk mengkremasi, untuk membakar, anda memerlukan bertan-tan kayu.

Oleh kerana itu, jika anda melihat statistik, setiap tahun kerajaan kita (India, red) kehilangan berjuta-juta rupee kerana mereka membakar kayu.

Ada masalah alam sekitar, bahaya dan ditambah pembaziran wang.

Jika anda mengira jumlah orang mati yang kita bakar, itu menghilangkan wang dan menyebabkan bahaya terhadap alam sekitar. Jauh lebih logik dan saintifik mengebumikan mayat dari membakar.

Comments