Persatuan Ulama Islam Antarabangsa: Haram Hukumnya Boikot Qatar


Persatuan Ulama Islam Antarabangsa (al-Ittihaad al-'Aalami li 'Ulama'i al-Muslimin) menyatakan bahawa haram hukumnya memutuskan hubungan dengan Qatar dan memboikotnya.

Kenyataan ini dikatakan Setiausaha Agung Persatuan Ulama Islam Antarabangsa, Ali al-Qurrah Daghi maklum balas aksi pemutusan hubungan diplomatik disertai boikot yang dilakukan Arab Saudi Cs kepada Qatar sejak hari Isnin (5/06) kemarin.

Ali al-Qurrah Daghi menekankan pentingnya persatuan, persaudaraan dan perdamaian untuk memutuskan rantai fitnah yang berlaku di kawasan Dunia Arab, serta mengingatkan wajibnya menjaga persatuan umat diatas kepentingan tertentu.

"Boikot sangat tidak dibolehkan dalam Islam, terutama jika diantara mereka mempunyai hubungan nasab dan darah," ujar Setiausaha Agung Ali al-Qurrah Daghi dalam satu kenyataan.

Sementara itu wakil Persatuan Ulama Islam Antarabangsa, Dr. Maghribi Ahmed Raissouni, dalam kenyataan bersama dengan dai asal Kuwait, Hamed bin Abdullah Al-Ali, mengatakan bahawa wajib bagi ahli imu untuk menjelaskan haramnya undang-undang pemboikotan atas warga Qatar. "Mereka yang diam tentang hal ini adalah syaitan bisu, yang hanya boleh diam dan tidak dapat menjelaskan kebenaran."

Krisis Teluk bermula dari pernyataan palsu yang dibuat oleh penggodam melalui media rasmi Qatar News Agency. Kenyataan yang dikaitkan kepada Emir Qatar itu dengan cepat menyebar ke sejumlah media-media rasmi milik negara di Timur Tengah terutama saluran TV Al-Arabiya, milik Saudi, dan Sky News Arabia milik UAE, serta media Barat lain. (Cnnarabic / Ram)

sumber eramuslim.com

Comments