Retaknya Dinding Masjid Al-Aqsa


APAKAH Masjid Al-Aqsa sekarang hanya tinggal menunggu roboh saja? Dari hari ke hari, menurut laporan Quds Press, dinding-dinding Al-Aqsa semakin retak, terutama di dinding sebelah utara. Quds Press menggambarkan situasi ini dengan menyebutnya sebagai sesuatu yang "serius."

Aqsa landasan untuk abadi dan warisan yang dapat memenuhi keperluan untuk tempat suci Islam di Palestin mendedahkan bahawa retakan besar terlihat di dinding utara Masjid al-Aqsa.

Apa penyebab keretakan itu? Para penganalisis dan pakar menyatakan bahawa retakan itu hasil dari terus berlanjutan dengan penggalian yang dilakukan oleh Israel di dekat dinding, terutama di bawah sekolah Omari, yang terletak di dalam zon masjid.  

Quds Press menekankan bahawa penggalian Israel sebenarnya lebih dari apa yang telah ditemui setakat ini, dan juga memberi amaran bahawa penerusan dari penggalian Israel telah menimbulkan ancaman langsung terhadap masjid, dan cepat atau lambat akan memberi kesan kepada kewujudannya. Walaupun demikian, Quds bersumpah akan mendedahkan amalan-amalan Israel terhadap Masjid. Sedangkan untuk memperbaiki masjid bukan sesuatu yang mudah seperti misalnya di Indonesia yang sering kali mendapatkan bantuan pendirian masjid dari negara-negara Arab. (Sa / pic)    IT

Comments