Dalam Islam, semua perbuatan boleh menjadi ibadah. Begitu pula tidur, seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah saw. Dalam Al-Quran, Allah swt pun menyuruh kita untuk tidur. Namun, ternyata ada dua waktu tidur yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk tidak dilakukan. iaitu:
1. Tidur di Pagi Hari Selepas Solat Subuh
Dari Sakhr bin Wadi'ah Al-Ghamidi radliyallaahu 'anhu bahwasannya Nabi shallallaahu' alaihi wasallam bersabda:
"Ya Allah, berkahilah bagi ummatku pada pagi harinya" (HR. Abu dawud 3/517, Ibnu Majah 2/752, Ath-Thayalisi halaman 175, dan Ibnu Hibban 7/122 dengan sanad shahih).
Ibnul-Qayyim telah berkata tentang keutamaan awal hari dan makruhnya mensia-siakan masa dengan tidur, dimana beliau berkata:
"Termasuk perkara yang makruh bagi mereka - iaitu orang soleh - adalah tidur antara solat Subuh dengan terbitnya matahari, kerana waktu itu adalah waktu yang sangat berharga sekali. Terdapat kebiasaan yang menarik dan agung sekali mengenai pemanfaatan waktu tersebut dari orang-orang soleh, sampai-sampai walaupun mereka berjalan sepanjang malam mereka tidak toleransi untuk berehat pada waktu tersebut hingga matahari terbit. Kerana ia adalah awal hari dan sekaligus sebagai kuncinya. Ia merupakan waktu turunnya rezeki, adanya pembagian, turunnya keberkatan, dan darinya hari itu bergulir dan mengembalikan segala kejadian hari itu atas kejadian saat yang mahal tersebut. Maka seyogyanya tidurnya pada saat seperti itu seperti tidurnya orang yang terpaksa "(Madaarijus-Saalikiin 1/459).
2. Tidur Sebelum Shalat Isya '
Diriwayatkan dari Abu Barzah radlyallaahu 'anhu: "Bahwasannya Rasulullah shallallaahu' alaihi wasallam membenci tidur sebelum shalat isya 'dan berbual selepas" (HR. Bukhari 568 dan Muslim 647).
Majoriti hadis-hadis Nabi menerangkan makruhnya tidur sebelum shalat isya '. Oleh sebab itu At-Tirmidzi (1/314) mengatakan: "Majoriti ahli ilmu menyatakan makruh hukumnya tidur sebelum solat isya 'dan berbual selepas. Dan sebahagian ulama 'lainnya memberi keringanan dalam masalah ini. Abdullah bin Mubarak mengatakan: "Kebanyakan hadis-hadis Nabi melarangnya, sebahagian ulama membolehkan tidur sebelum solat isya 'khusus di bulan Ramadhan saja."
Al-Hafidh Ibnu Hajar berkata dalam Fathul-Baari (2/49): "Di antara para ulama melihat adanya keringanan (iaitu) mengecualikan bila ada orang yang akan membangunkannya untuk solat, atau diketahui dari kebiasaannya bahawa tidurnya tidak sampai melewatkan waktu solat. Pendapat ini juga tepat, kerana kita katakan bahawa alasan larangan tersebut adalah kebimbangan terlewatnya waktu solat. "
*sumber dari eramuslim.com
*sumber dari eramuslim.com
Comments