1. Diriwayatkan dari Ibnu Abbas katanya "Aku mendengar Rasulullah saw bersabda "Akan muncul satu golongan di akhir zaman yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam tetapi mendakwa Islam. Bunuhlah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Ibnu Qutaibah, Ta'wilu Mukhtalifi al-Hadith, hal 56)
2. Diriwayatkan dari Zaid Bin Ali Zainal Abidin iaitu cucunda kepada Saidina Hussein dan bapa saudara Ja'far as-Sadiq, bahawa ketika Syiah mengemukakan kepadanya syarat sokongan mereka terhadap beliau, iaitu "Jika engkau berlepas diri daripada Abu Bakar dan Omar maka kami akan menyokong engkau tetapi jika engkau tidak berlepas diri daripadanya maka kami akan menolak engkau". Mendengar syarat mereka itu, Imam Zaid lantas berkata "Allahu Akbar! Ayahku telah menceritakan kepadaku bahawa Rasulullah saw telah bersabda kepada Ali ra "Sesungguhnya akan muncul satu golongan yang mendakwa cinta kepada kami. Mereka akan mempunyai gelaran-gelaran yang dapat dikenali melaluinya. Apabila kamu menemui mereka, bunuhlah mereka kerana mereka itu sebenarnya musyrikun" Kemudian Imam Zaid berkata "Pergilah kamu, kamu golongan Rafidhah (golongan yang dimaksudkan oleh Nabi kepada Saidina Ali dalam sabdanya itu)". (Nasywan al-Himyari, al-Huuru al-Ain, hal. 185)
3. Ali bin Abi Talib berkata "Rasulullah saw bersabda "Akan muncul satu golongan di akhir zaman yang dipanggil Rafidhah. Mereka menolak Islam" (Ahmad, al-Musnad, j.1, hal.103)
4. Imam az-Zahabi telah mengemukakan satu riwayat daripada Saidina Ali sebagaimana dinukilkan oleh Ibnu Hajar al-Haithami bahawa Saidina Ali berkata Rasulullah saw bersabda "Akan muncul didalam umatku di akhir zaman nanti satu golongan yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam". Imam ad-Daraqutni mengemukakan hadis ini dengan sedikit tambahan iaitu Rasulullah saw berkata kepada Ali "Sekiranya kamu menemui mereka hendaklah kamu bunuh mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun. Ali berkata "Aku bertanya Rasulullah saw "Apakah tanda yang ada pada mereka? Baginda bersabda "Mereka terlalu memuji-muji engkau dengan sesuatu yang tidak ada pada engkau dan mereka memburuk-burukkan para Sahabat" (Imam Ibnu Hajar al-Haithami, as-Sawa'iqu al-Muhriqah, hal 102)
5. Imam al-Bukhari juga mengemukakan hadis ini didalam kitabnya yang bernama "at-Tarikhu al-kabir" dibawah biografi Ibrahim bin Hasan dengan lafaz "Akan muncul satu golongan, gelaran mereka ialah Rafidhah. Mereka menolak agama" (al-Bukhari, at-Tarikhu al-Kabir, j.1, hal 279-280). Syeikh Ahmad Muhammad Syakir membuat komentar selepas mengemukakan riwayat yang disebutkan oleh Bukhari tadi begini "Agaknya Bukhari tidak memandang hadis ini daif kerana beliau tidak mencacatkan seorangpun dari perawi-perawinya.
6. Diriwayatkan dari Ali bahawa Nabi saw bersabda "Kiranya engkau ingin menjadi ahli syurga maka nanti akan muncul satu golongan yang mendakwa cintakan engkau, mereka membaca al-Quran tetapi pembacaannya tidak melampaui halkum mereka (tidak meresap ke dalam hati), mereka dikenali sebagai Rafidhah. Sekiranya engkau sempat menemui mereka, perangilah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Ali al-Muttaqi, Kanzu al-Ummal, j.11 hal 324). Selain dari hadis ini, Ali al-Muttaqi telah mengemukakan 13 hadis yang lain berhubung dengan Rafidhah didalam kitab beliau yang tersebut dibawah tajuk "ar-Rafidhah Qabbabahum Allah" (Golongan Rafidhah-Semoga mereka dimurkai Allah)
7. Diriwayatkan dari Ibnu Abbas katanya "Pernah aku berada disamping Nabi saw bersamanya ada Ali. Nabi saw bersabda (kepada Ali)"Wahai Ali! Nanti akan muncul didalam umatku satu golongan yang mendakwa cintakan Ahlul Bait. Mereka digelar Rafidhah. Perangilah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun" (Hafiz Nuruddin Ali bin Abu Bakr al-Haithami, Majma'u az-Zawaid wa Manba'u al-Fawaid, j.10 hal 22)
8. Hafiz Ibnu Hajar dalam "Ta'jilu al-Manfa'ah"(hal 14) juga mengemukaan hadis di atas dan beliau tidak menyebutkan sebarang kecacatan didalam sanad hadis tersebut (lihat Ta'liq dan Syarah al-Musnad oleh Syeikh Ahmad Muhammad Syakir, j.2 hal 806)
9. Imam ad-Daraqutni, Ibnu hajar al-haithami dan Imam Ibnu Taimiyyah juga telah mengemukakan hadis diatas dengan sedikit perbezaan pada lafaznya. Untuk itu lihat "as-Sawaa'iqu al-Muhriqah (hal 102) dan "as-Sharimu al-Maslul (hal 582-583)
Sumber : Syiah Rafidhah Diantara Kecuaian Ulama' Dan Kebingungan Ummah oleh Muhammad Asri Yusof halaman 36-39
Comments
juga mempunyai nas,,hormatilah perbezaan manusia dilahirkan berbeza,,,
Jalaluddin Suyuti di dalam “Durrul Manthur” mencatatkan dari Abul Qasim Ali bin Hasan yang biasa dikenali sebagai Ibn Asakir Damishqi, yang telah memetik dari Jabir bin Abdullah Ansari, salah seorang sahabat besar Rasulullah SAWAW yang berkata, bahawa dia dan lain-lain sahabat sedang duduk bersama-sama dengan Rasulullah SAWA bila mana Ali bin Abi Talib AS masuk. Rasulullah SAWAW bersabda,”Aku bersumpah dengan nyawaku di tanganNya, sesungguhnya orang ini (Ali AS) dan pengikut-pengikut (Syi’ah)nya akan mendapat syafa’at di Hari Kebangkitan.” Ketika itulah ayat tersebut diwahyukan.
Ibn Hadi mengambil daripada Ibn Abbas yang berkata, apabila ayat tersebut diwahyukan (“Orang-orang beriman dan membuat kebaikan, mereka adalah yang sebaik-baik makhluk….”), Rasulullah SAWAW bersabda kepada Ali AS,”Engkau dan pengikut (Syi’ah) engkau akan datang pada Hari Kebangkitan nanti di dalam keadaan yang diredhai Allah dan Allah meredhai terhadap kalian.”
64. Di dalam “Manaqib” Khawarizmi, Bab 9, memetik dari Jabir bin Abdullah Ansari yang berkata, Aku bersama-sama dengan para hadirin yang mendengar ucapan Rasulullah SAWAW bersabda,”Yang masuk itu adalah saudaraku.” Kemudian, sambil memaling ke arah Kaabah, Rasulullah SAWAW seraya memegang tangan Ali, lalu bersabda, Dia yang nyawaku ditanganNya, Ali dan pengikut-pengikutnya (Syi’ah) adalah yang bersyafa’at di Hari Pembalasan kelak.” Seterusnya baginda menyambung, “Ali adalah yang paling di hadapan sekali di dalam keimanan, paling memberi perhatian penuh terhadap kehendak Allah yang paling adil di antara kamu di dalam menjatuhkan segala hukum ke atas umat, yang paling saksama di dalam membahagi-bahagikan harta antara kalian, dan yang paling tinggi kedudukannya di sisi Allah dari kalangan kamu.”
adakah sahabat yang berperang sesama sendiri di siffin dan jamal atau pun di nahrawan yang Ali Kw sebutkan mereka belum sepenuhnya terhapus dan masih berada dalam tulang sulbi ,,mereka akan bangkit dan dibunuh oleh penguasa yang zalim
mereka menentang Ali tanpa alasan yang benar, ada yang mendengar salakan anjing di hauab dan teringatkan pesan nabi dan melanggar perintah Allah supaya tinggallah di rumah-rumah kamu...
sedangkan telah diperingatkan oleh ummu Salamah, menumpahkan darah umat islam tanpa alasan adakah anda mengatakan sahabat maksum sudah tentu tidak, bila tidak maksum bolehlah berlaku kesalahan manusia melakukan banyak kesalahan apalagi yg gila kekuasaan,
apakah salah memilih bersama dengan kaum kebenaran,bukankah Ali bersama kebenaran tidak berpisah keduanya
adakah anda mencintai Muawayiah dan ingin berperang bersamanya silakan masih ada lagi saki baki kaum ini,
ada sahabat yang tidak berperang bersama Ali semasa di siffin antaranya Abdullah bin umar, Hassan basri dan mereka menyesal kerana tidak menghapuskan kaum durhaka ini
adakah kaum syiah ini sama dengan kaum ahlusunnah bilakah istilah ini muncul..adakah selepas 37h atau semasa imam syafie- yang kita taqlidkan lebih seribu tahun,
izinkan kita berbeza bukan untuk.. mencemuh dan mengutuk,,, cari kebenaran bukan pembenaran salam sampai jumpa lagi
Ali memerangi Rafidah atas perintah rasul: anda tersilap saya mempelajari sejarah tetapi tidak menjumpai peristiwa ini,rafidah ada takrif lain mereka bukan musrikun
perlu dikenalpasti istilah rafidah adakah muncul dalam zaman ali, yang muncul semua telah disebutkan dalam nahjul balagah
haram berdusta atas nama nabi, implikasinya kaum ini tidak ada bagaimanakah Ali dapat merealisasikan wasiat tersebut,sila kenalpasti bila istilah itu muncul
Fakhruddin al-Razi Tafseer al-Kabeer Volume 13 page 433 as well as Ibn Hajjar Makki have recorded the statement of Imam of Ahl’ul Sunnah Muhammad Idris Shafi’yee:
وقال الشافعي رضي الله عنه ۔۔۔۔ إن كان رفضاً حب آل محمد فليشهد الثقلان أنى رافضي
Shafi’yee (ra) said: “If a Rafidhi is one who loves the family of the Prophet (s), then I testify before the mankind and Jinns that I am a Rafidhi”
Sawaiq al Muhriqah, page 449 & 450 (Faisalabad, Pakistan)
diterjemahkan, jika mencintai ahlulbait itu rafidhi maka saksikanlah jin dan manusia bahawa akulah rafidhi
http://syiahali.wordpress.com/2010/09/30/rasul-saw-memerintahkan-untuk-memerangi-kelompok-nakitsin-jamal-qasithin-shiffin-dan-mariqin-nahrawan-lantas-sahabat-berkata-“wahai-rasulullah-engkau-memerintahkan-kami-memerangi/
kelompok ini saja disebut:
memerangi kelompok Nakitsin (Jamal), Qasithin (Shiffin) dan Mariqin (Nahrawan) tidak ada kelompok rafidah sila buktikan sumber sejarah anda
Makanya. Org2 sperti anda tu tak patut di ajak bicara, langsung di bunuh saja.
Pada wktu Nabi Sakit, dan tdak bisa memimpin sholat, maka sayyidina Umar di pilih untuk menggantikanNYA .
Tp, ketika Rosul mendengarnya, Rosul lgsg memerintahkan Abubakar tuk jadi Imam.
Kenapa Rosul tdak menyuruh Sayyidina Ali ?
Nii sudah tuntunan, bahwa setelah Rosul, yg menjadi pemimpin adalah Abubakar.