Mesut Ozil baca Al Fatihah sebelum perlawanan

Mesut Ozil Mesut Ozil of Germany in action during the UEFA EURO 2012 group B match between Denmark and Germany at Arena Lviv on June 17, 2012 in L'viv, Ukraine.
Mesut Ozil dikenali sebagai pemain bola sepak Muslim yang taat. Kerana itu, menjelang pertandingan dia selalu tidak lupa memanjatkan doa agar boleh bermain apik di lapangan.

Kalau selama ini aksi berdoa yang dilakukan Ozil hanya terakam di lapangan sebelum pengadil meniup wisel tanda pertandingan bermula, kali ini lain lagi. Pemain Der Panzer tersebut juga tertangkap kamera berdoa ketika para pemain Real Madrid tengah menunggu di lorong stadium bagi menuju lapangan.

Sambil menunggu Arahan pengadil, Ozil kelihatan tidak mensia-siakan waktu yang ada untuk mengingati Sang Pencipta. Kalau Cristiano Ronaldo membuang masa di lorong stadium sebelum berjalan ke padang dengan cara melakukan pemanasan dan regangan kaki, Ozil lebih memilih mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Pemain keturunan Turki tersebut, seperti dikutip dari keterangan di bawah video yang diposting ke Youtube, tertangkap tengah menengadahkan tangannya ke atas sambil membaca surat Al Fatihah.

Ozil dikenal tidak ragu-ragu untuk menunjukkan identiti Muslim-nya di depan rakan-rakannya. Ia disebut sebut berdoa kerana ingin mendapat ketenangan dan dimudahkan selama merumput 90 minit di lapangan dengan berkostum Los Blancos.

Setelah menyelesaikan bacaan Al Fatihah, Ozil pun mengusapkan kedua telapak tangannya ke wajahnya, sebagaimana ritual yang dilakukan Muslim lain di seluruh dunia.

Lihat videonya:





Comments