Kuwait Akan Edarkan 250000 Naskhah Al-Quran di Piala Dunia Brazil

http://peribadirasulullah.files.wordpress.com/2014/06/a3aee-kuwaitmahuedarkan250000naskhahal-qurandibrazil.jpg?w=407&h=271
Kementerian Wakaf Kuwait telah mengumumkan rancangan untuk mengedarkan 250,000 naskhah percuma terjemahan Al-Quran dalam bahasa yang berbeza di Brazil semasa Piala Dunia FIFA, mendekati pelbagai orang dari budaya dan latar belakang yang berbeza.

Menurut akhbar harian Kuwait, Al-Qabas, Lembaga Quran kementerian itu mengumumkan bahawa ia telah mengadakan tender bagi perolehan naskhah-naskhah itu.

Lembaga itu berkata kuantiti yang diperlukan akan berada dalam empat bahasa termasuk Sepanyol, Portugis, Inggeris dan Perancis. Naskhah-naskhah itu, menurut akhbar tersebut, akan diedarkan di hotel, stadium dan tempat-tempat awam yang lain.

Pengumuman itu, bagaimanapun, menimbulkan kebimbangan mengenai peraturan-peraturan FIFA, mengharamkan pengedaran mana-mana risalah agama dalam lingkungan lima kilometer dari bandar-bandar di mana pertandingan itu berlangsung.

Dihoskan oleh Brazil untuk kali kedua, kejohanan bola sepak Piala Dunia FIFA dijangka akan berlangsung dari 12 Jun – 13 Julai, 2014.

Awal bulan ini, telah diumumkan bahawa sebuah buku panduan khas telah diterbitkan di Brazil untuk penggemar Islam di Piala Dunia FIFA 2014.

Bertajuk “Salam (hello) Barazil”, buku kecil 32-halaman itu telah diterbitkan oleh Kesatuan Persatuan Islam dari Brazil dengan kerjasama Kedutaan Oman di negara Amerika Selatan.

Ketua Kesatuan Muhammad Hussein Al-Zuqbi berkata buku itu menyediakan peminat Muslim dengan alamat pusat-pusat Islam, tempat-tempat ibadat, restoran halal dan pusat-pusat hiburan yang menjalankan aktiviti selaras dengan undang-undang syariah Islam.

Beliau berkata ia juga mengandungi ringkasan sejarah kehadiran Islam di Brazil dan budaya umat Islam Brazil.

Menurut Al-Zuqbi, salinan “Salam Brazil” telah diberikan kepada syarikat-syarikat penerbangan di negara-negara Islam dan Arab untuk diagihkan kepada penumpang Islam dalam perjalanan ke Brazil.

*Sumber dari peribadirasulullah.wordpress.com/ unikversiti.blogspot.com

Comments