Saturday, July 30, 2016

Rahsia Mata Kucing

DALAM kisahnya, diketahui bahawa salah satu haiwan yang disukai Rasulullah adalah kucing. Beliau memelihara kucing dengan penuh kasih sayang dan kelembutan. Hal inilah yang diajarkan oleh Rasulullah dalam bertindak terhadap ciptaan Allah yang lain, yakni binatang.

Kucing mempunyai mata yang dapat membezakan biru, hijau dan merah dengan mudah. Walaupun demikian, kelebihan utama dari mata kucing adalah mampu melihat di malam hari. Pada malam hari, kelopak kucing akan terbuka. Saat mata terkena sedikit cahaya maka lapisan mata (iris) akan membuat pupil menjadi lebih besar, bahkan hampir 90%. Hal ini memudahkan mereka lebih mudah untuk melihat saat gelap. Selain itu, ketika mata kucing mendapat cahaya yang terang, maka sistem akan bekerja berlawanan dalam melindungi retina, pupil akan mengecil dan berubah jadi garis yang tipis. Inilah fakta tentang kucing dalam Islam.

Terdapat lapisan yang ada di belakang retina. Lapisan ini berfungsi untuk memantulkan cahaya, bahkan cahaya akan melalui retina sebanyak dua kali. Hal inilah yang membuat kucing dapat melihat di malam hari dan menjadikan mata kucing kelihatan bersinar saat di tempat yang gelap. Lapisan ini bernama kristal tapetum lucidum.

Selain kerana lapisan tersebut, alasan mengapa kucing dapat melihat di malam hari adalah kerana sel-sel batang pada mata lebih banyak daripada sel-sel kon. Walaupun sel ini hanya membentuk bayangan hitam atau putih tapi sel ini sangat sensitif terhadap cahaya sehingga dengan sedikit cahaya pun kucing masih boleh melihat.

Ternyata, tidak hanya kemampuan melihatnya yang menjadi keistimewaan kucing dalam Islam, tetapi juga bola mata kucing lebih besar daripada bola mata manusia. Apabila bidang penglihatan manusia hanya 160 darjah, tapi kucing mempunyai bidang penglihatan sebanyak 187 darjah. Hal ini membuatnya dapat melihat ancaman dengan lebih mudah.

Terdapat membran ketiga pada mata kucing yakni nictitating membrane. Membran telus ini bergerak dari bahagian mata satu ke bahagian mata lain. Contohnya adalah kucing tidak perlu menutup seluruh matanya ketika berkelip. Bahkan membran ini melindungi mata kucing dari debu dan benda-benda lain sehingga matanya akan sentiasa dalam keadaan lembab dan bersih.

Kelemahan mata kucing adalah tidak boleh fokus pada benda yang dekat, seperti halnya dengan mata manusia. Namun, Allah menciptakan bulu kucing dan penciumannya yang mampu mengesan hal-hal di dekatnya sehingga ia dapat meresponnya dengan baik.

Mata pada kucing juga lebih sensitif pada gerakan, keindahan dan segala sesuatu yang sesuai pada jarak penglihatan mereka. Mata dan otak kucing dapat memisahkan tiap pergerakan bingkai demi bingkai. Hal inilah yang membuat kucing mampu menangkap mangsanya berdasarkan objek bergerak. Inilah kedudukan kucing dalam pandangan Islam.

Allah telah mencipta ciri-ciri mata kucing dengan sangat luar biasa. Hal ini menunjukkan bahawa semua ciptaan Allah mempunyai kelebihan masing-masing sehingga kita harus banyak bersyukur atas kenikmatan tersebut.

sumber islampos.com

0 Responses to “Rahsia Mata Kucing”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam