Tuesday, November 1, 2016

Ulama Berpura-pura Dungu

Ulama Berpura-pura Dungu, Agar Bebas dari Jabatan
SYEIKH Abu Qasim bin Manshur adalah seorang faqih sufi yang merupakan guru ulama-ulama besar seperti Al Hafidz Abnu Asakir, Al Hafidz As Sam'ani dan lain-lain.

Suati saat, Ahmad bin Ya'qub Al Qursy saat menuntut hadith bersama bapa saudaranya pergi ke Baghdad, dan mendengar bahawa di sana ada seorang syeikh bernama Abu Abar Thaz yang memberikan riwayat-riwayat aneh. Ahmad bin Ya'qub pun mengajak seorang bapa saudara untuk hadir di majlis tersebut, namun sang paman menjawab, "Ia mula kehilangan akan, manusia akan menrtawakanmu kerananya."

Akhirnya, saat itu Ahmad bin Ya'qub pun meninggalkan Baghdad tanpa menghadiri majlis itu. Namun rasa penasaran masih menyelimuti hatinya, hingga setelah lama meninggalkan Baghdad dan berada di Syam, Ahmad bin Ya'qub pun pergi ke Baghdad dan mendengar bahawa syeikh tersebut masih ada.

Ahmad bin Ya'qub pun memasuki majlis syeikh tersebut. Ia melihat sang syeikh memakai songkok terbalik, dan majlis itu dihadiri orang-orang kaya serta anak-anak para bangsawan. Di majlis itu sang syeikh pun menyampaikan riwayat, "Telah menyampaikan kepadaku Duraid dari Wuraid dari Rusyaid, ia berkata bahawa orang buta jalannya pelan ...."

Ahmad bin Ya'kub pun terpinga dengan keadaan itu, sedangkan ulama itu dikenali dengan kefasihannya. Akhirnya suatu saat Ahmad bin Ya'kub pun datang ke rumah sang syeikh, dan ketika itu tidak ada mejlis dan seorang pun. Sang syeikh pun mempersilakan masuk dan bertanya maksud tujuannya. Ahmad bin Ya'kub pun terpinga dengan sambutan itu.

Ahmad bin Ya'kub pun bertanya mengenai keadaan sang syeikh di majlis, yang membuatnya bingung, karena hal itu tidaak pantas dengan kefashian, akhlak dan akal sang syeikh.

Akhirnya sang syeikh menjawab bahawa dia telah dipaksa oleh penguasa untuk memegang jawatan yang mana dia merasa tidak mampu melaksanakannya hingga akhirnya ia dipenjara kerana penolakan itu. Selanjutnya sang anak ketika menukar kedudukan sang ayah sebagai penguasa melakukan hal yang lebih keras, hingga akhirnya ia memilih untuk berpura-pura hilang ingatan, "Maka aku pura-pura hilang ingatan maka aku selamat ..."

Sang syeikh tidak lain adalah Abu Qasim bin Manshur. (Lihat, Thabaqat Asy Syafi'iyyah Al-Kubra, 7/56)

sumber http://www.hidayatullah.com/

0 Responses to “Ulama Berpura-pura Dungu”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam