Sunday, May 13, 2012

Solat sepanjang hayat

Taskhir
"Dan orang orang-orang yang menjaga solatnya. Mereka itu dimuliakan di dalam syurga. "(Al-Maarij: 34-35)

Solat menjadi keutamaan dalam Islam. Solat bukan setakat ritual wajib lima waktu dan 17 rakaat dalam sehari. Solat adalah ibadah yang paling mulia yang diperintahkan Allah SWT kepada umat manusia agar terhindar dari perbuatan keji dan mungkar.

Kerana itu, yang terpenting dalam solat bukan setakat melaksanakan, tetapi mendirikan. Melaksanakan sebatas mengerjakan ritual keagamaan tanpa mempunyai kesedaran dan pemahaman mendalam terhadap makna solat. Mendirikan dibina dengan landasan kesedaran akan dekatnya Allah SWT.

Kesedaran membangkitkan kecintaan dalam menjalankan perintah-perintah Allah SWT dan menjauhi larangan-Nya. Jadi Quran surah Al-Ankabut ayat 45 berbunyi "Sesungguhnya solat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar," benar-benar meresap ke dalam hati.

Dari sini diketahui bahawa perintah solat bukan hanya sekadar melakukan pelaksanaannya, melainkan lebih dari itu. Benar solat adalah gerakan badan dan bacaan yang tertentu terdiri dari berdiri, duduk, ruku ', sujud, tasbih, tahmid dan sebagainya. Akan tetapi yang mendatangkan pahala adalah yang mendirikan solat disertai kehadiran hati di dalamnya.

Ini yang membezakan antara orang-orang melakukan solat. Meski zahirnya gerakan-gerakan dan waktunya sama tetapi ia akan berbeza dan bertingkat-tingkat di dalam menghadirkan hati dan kekhusyukan.

Di dalam mendirikan solat terdapat pemenuhan terhadap naluri manusia iaitu butuh, lemah, suka meminta, mengharapkan perlindungan, berdoa, munajat dan menyerahkan segala urusan kepada yang lebih kuat, penyayang, penyabar dan lebih sempurna.

Al-Quran secara tegas memerintahkan seseorang untuk selalu minta pertolongan di antaranya adalah dengan solat. Hal ini dapat dilihat pada firman Allah SWT Quran surah Al-Baqarah ayat 45, "Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya ia sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk ".

Ayat ini berbicara mengenai sifat dan keadaan manusia yang mempunyai sifat cepat berkeluh-kesah. Ketika mendapatkan keburukan dan kebaikan selalu ada respon negatif. Tetapi ada di antara manusia yang dikecualikan oleh Allah iaitu orang-orang yang solat.

Solat juga menjadi bukti nyata akan kesyukuran dan penghambaan diri kepada-Nya. Oleh kerana itu orang yang mendirikan solat bagaikan ikan yang tidak boleh hidup kecuali di dalam air, maka apabila ia keluar dari air ia sangat memerlukannya dan ingin sekali lari kembali ke dalamnya.

Betapa banyak dan besar kepentingan solat yang disebutkan dalam Quran. Dalam pelbagai ayatnya, Quran telah menerangkan keutamaan dan buah yang akan didapati dari solat seperti pahala bagi yang mendirikan dan siksaan terhadap yang meninggalkannya. Dalam beberapa rujukan, Quran juga menegaskan solat mempunyai ruh dan esensi yang harus direalisir sehingga seorang manusia mampu hidup dengan solat dan solat hidup dengannya. Sehingga sepanjang hayat hidup bersolatlah.

sumber dari republika.co.id

0 Responses to “Solat sepanjang hayat”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam