Subhanallah, ombak di bawah laut lebih besar dari ombak di atas permukaan

Begitu dahsyatnya penciptaan bumi ini dan kita sebagai manusia tidak boleh berkata kecuali mengucapkan Subhanallah, yang telah menciptakan alam semesta ini beserta apa yang berada di atasnya sedemikian indah dan mempesona sehingga kita boleh menetap di atasnya dengan tenang dan damai.

Begitupun laut dan samudera yang luas mempunyai rahsia yang telah dibicarakan dalam al- Qur'an sejak 14 abad lalu. Jadi apa pendapat para ilmuwan setelah mereka berjaya menjalankan penyelidikan ilmiah ini ?

يقول تعالى: (أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ)[النور: 40].

Ertinya: " Atau seperti gelap gelita di lautan yang dalam yang diliputi oleh ombak , yang di atasnya ada ombak , di atasnya ada awan. Gelap gelita tindih menindih. Apabila dia mengeluarkan tangannya tidaklah hampir dia melihatnya dan barang siapa yang tiada diberi oleh Allah cahaya maka tidaklah ada baginya sedikit cahaya pun " . Q.S. An - Nur; 24:40

PENJELASAN AYAT

Dalam ayat ini, Allah SWT berbicara kepada kita sikap dan pengingkaran orang-orang kafir terhadap ayat-ayat Allah dan perjumpaannya pada hari Kiamat nanti serta pembangkangan mereka terhadap rasul-Nya. Perbuatan yang mereka lakukan di dunia ini diibaratkan mengejar sesuatu yang bersifat fatamorgana dengan termengah-mengah di belakangnya.

Jika mereka tidak berjaya mencapai tempat yang dituju itu, mereka tidak akan mendapatkan apa-apa dan mereka merasa apa yang mereka lakukan adalah sia-sia. Perumpamaan orang kafir ini diibaratkan seperti manusia hidup dalam kegelapan laut yang dalam dan hampir-hampir tidak melihat sesuatu kerana gelap gelita.

Imam Al- Qurthubi, seorang ulama tafsir terkenal berkata: (di samudera yang dalam ) yang tidak terjangkau dasarnya yang diliputi oleh ombak , yang di atasnya yakni di atas ombak itu, ada lagi ombak yang lain sehingga ombak berlapis-lapis dan di atasnya yakni di atas ombak yang berlapis itu ada lagi awan gelap yang menutupi cahaya yang menyinari langit. Demikianlah, seperti apa yang dikatakan ahli saintis kini.

FAKTA ILMIAH

Ketika para ilmuan mengharungi samudera yang dalam mereka mendapati bahawa dalam laut yang sangat dalam itu diliputi oleh kegelapan dan tahap kegelapanya menghalang manusia untuk melihat sesuatu. Kegelapan ini semakin menjadi-jadi jika ombak dan gelombang datang bertubi-tubi apalagi jika awan tebal dan hitam menyelimuti angkasa.

Sebagaimana juga mereka mendapati bahawa di dalam laut yang sangat dalam itu terdapat ombak yang berlapis-lapis dan tidak mungkin seseorang melihatnya kecuali dia menyelam sehingga 100m kedalaman laut. Ombak yang terdapat dalam lautan ini lebih besar dari ombak yang terdapat di atas permukaan. Subhanallah ...

ILMIAH MUKJIZAT AL -QUR'AN

Dalam ayat ini terdapat dua penemuan saintifik yang sesuai dengan ayat Al-Quran surat An- Nur; 24:40 , iaitu :

1 . Tentang gelapnya laut yang dalam yang baru ditemui oleh para ilmuwan baru -baru ini
2. Terdapat ombak dan gelombang dalam laut itu secara berlapis/menimbun.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com judul artikel Subhanallah, Lihatlah Allah Ciptakan Kegelapan Laut.

Comments