Saturday, June 11, 2016

Siapakah Nabi Pertama Yang Melakukan Ibadah Puasa?

Kurma

Puasa tidak hanya dilakukan oleh umat Muslim yang menjadi pengikut Nabi Muhammad ﷺ, melainkan telah dilakukan oleh para nabi-nabi dan rasul terdahulu sebelum Nabi Muhammad ﷺ seperti puasanya Nabi Daud Alaihi Salam.

Lalu tahukah kita siapa nabi pertama yang menjalankan ibadah puasa? Jawapannya adalah Nabi Adam Alaihi Salam.

Puasa yang dilakukan oleh Nabi Adam Alaihi Salam adalah bentuk kesyukuran dari taubat yang diterima Allah Subhanahu Wata'ala selepas melanggar perintah dan di usir dari syurga bersama Hawa akibat memakan buah khuldi.

Nabi Adam Alaihi Salam berpuasa selama 3 hari setiap bulan iaitu pada tarikh 13,14 dan 15 pertengahan bulan Hijriyah atau yang lebih dikenal saat ini sebagai puasa yaumul bidh.

0 Responses to “Siapakah Nabi Pertama Yang Melakukan Ibadah Puasa?”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam