Fenomena Bertudung di Kampus AS

Fenomena Jilbab di Kampus AS
Pada hari Isnin, hari terakhir April 2012. Di pelataran Perpustakaan Charles E Young, UCLA, sambil menunggu pertemuan dengan Profesor Khaled Abou Fadl dan Profesor Poo Nawala, saya mengamati pengunjung perpustakaan yang keluar masuk. Sambil iseng, saya menghitung dalam hati jumlah mahasiswi yang memakai tudung.

Selama sekitar setengah jam duduk di pinggir pelataran perpustakaan, saya mencatat dalam hati ada empat mahasiswi berjilbab, ada yang berkulit hitam, sawo matang, dan juga putih. Empat jelas bukan jumlah yang banyak; sama sekali tidak dapat dibandingkan dengan begitu banyaknya mahasiswi lain yang lalu lalang tak bertudung, atau bahkan berpakaian seadanya kerana Los Angeles yang kian panas menjelang summer.

Tetapi, jelas pula, jumlah empat orang tersebut bagi saya sedikit sebanyak mencerminkan pertumbuhan signifikan para pengguna tudung, yang kelihatan kian merata di berbagai kampus universiti AS. Kerana, jika saya ingat ketika dua da sawarsa lalu saya belajar di kampus universiti AS dalam hal ini Columbia University, New York City-hampir tidak pernah saya saksikan mahasiswi berjilbab.

Meningkatnya jumlah pelajar yang me makai tudung (hijab) bukan kesan saya sendiri. Pelbagai kajian dilakukan penyelidik tentang gejala ini, khususnya selepas peristiwa 11 September 2001, yang menyaksikan peningkatan pemakaian tudung di kalangan pelajar Muslim di pelbagai kampus AS.

Peristiwa 9/11 yang juga sekaligus meningkatkan sikap antipati di kalangan masyarakat tempatan Amerika terhadap Islam, Muslim, masjid, musalla, dan simbol Islam lain, ternyata memberi kesan sebaliknya, yakni bertambahnya pengguna menyangkut tudung - bukan niqab atau burqa, tertutup penuh sejak dari hujung rambut , muka, mata, sampai hujung kaki.

Dalam konteks ini, pemakaian tudung sangat boleh jadi merupakan salah satu bentuk politik identiti (identity politics) secara sederhana-tidak berlebihan seperti niqab dan burqa, sehingga tidak memaparkan perbezaan yang besar (blatant differences) yang dapat memancing mekanisme pertahanan diri masyarakat tempatan yang lain.

Meski demikian, tetap saja perlu diajukan soalan, adakah pengguna tudung mengalami gangguan? Dalam suatu kesempatan lain tahun lalu di sebuah kampus universiti terkenal di Cambridge, pernah saya bertanyakan perkara ini kepada tiga mahasiswi. Mereka mengaku belum atau tidak pernah mengalami gangguan hanya kerana ia mengenakan tudung.

Sebaliknya, mereka sering mendapat apresiasi dari kawan-kawan non-Muslim mereka. Boleh jadi kerana mereka tinggal di Cambridge atau Boston, Massachusetts, yang merupakan kawasan kosmopolitan, yang masyarakatnya sangat pelbagai dan terbiasa dengan perilaku macam-macam.

Tetapi, jelas pula kes harassment terhadap pengguna jilbab bukan tidak ada, khu susnya di kawasan yang relatif monokultural di daerah tengah dan selatan AS. Menurut catatan American Civil Liberties Union (ACLU), pada 2006 ada 154 kes gangguan-meski jelas tidak harus terjadi di kampus.

ACLU juga mencatat laporan, 69 peratus perempuan berjilbab lebih terdedah terkena dis kriminasi berbanding sekitar 29 peratus Muslimah tidak bertudung. Juga ada kes di mana perempuan berjilbab ditolak bekerja di polis (kecuali di New York Police Department, Chicago, dan Los Angeles yang membolehkan) atau pe kerjaan lain.

Oleh kerana itu, ACLU merasa perlu mengeluarkan kenyataan bahawa gangguan terhadap pengguna jilbab merupakan pelanggaran undang-undang. Adalah bertentangan dengan Pindaan Pertama dan Empat Belas Perlembagaan AS jika ada undang-undang, baik di peringkat persekutuan mahupun negeri, yang secara khusus melarang pemakaian tudung. Larangan yang sama juga dinyatakan dalam Akta Pemulihan Kebebasan Beragama.

Dengan pembelaan atas nama kebebasan beragama-meski di sana-sini bakal tetap ada gangguan terhadap pengguna jilbab-agaknya boleh dipastikan kian banyak perempuan Muslim AS mengenakan tudung. Dan, itulah Amerika dengan segala kontradiksinya, yang ternyata juga menjadi tanah subur bagi ekspresi simbolisme agama semacam tudung.

sumber republika.co.id

Comments