Hedley Churchward, Orang Inggeris Pertama Menunaikan Haji

Tahukah anda? Pada tahun 1910 seorang Muslim Inggeris yang telah menunaikan ibadah haji, iaitu Hedley Churchward atau nama islamnya Mahmoud Mobarek. Beliau menjadi orang Inggeris pertama yang tercatat dalam sejarah yang menunaikan rukun Islam yang kelima iaitu menunaikan Haji.

Abdulhakim Murad, seorang pensyarah dari Universiti Cambridge jabatan Pengajian Islam, menceritakan kisah menarik peristiwa Hedley Churchward masuk Islamnya  yang tercatat sebagai muslim pertama kelahiran Inggeris yang menjalankan ibadah haji dengan menempuh perjalanan selama lima bulan ke Kota Mekah.

Hedley Churchward (Mahmoud Mobarek) lahir dari sebuah keluarga yang paling terkenal di Britain. Keluarganya mempunyai rumah paling tua kedua (berusia lebih dari 700 tahun) di Britain. Hedley Churchward juga mempunyai bakat seni sejak kecil. Bidang kepakarannya adalah melukis pemandangan untuk pentas teater dan di tahun 1880-an, dia menjadi terkenal dengan lukisan beliau.

Pada perjalanannya yang penuh inspirasi semasa melalui Sepanyol, Churchward sangat kagum melihat keindahan seni bina Islam sisa peninggalan kebesaran kerajaan Islam Andalusia. Dari Sepanyol dia kemudian meneruskan perjalanan menyeberangi ke Maghribi di mana di sana dia merasai kemurnian dan kelembutan gaya hidup Islam masyarakat Maghribi. Setelah beberapa ketika perjalanannya di Maghribi, Hedley Churchward membuat kepetusan yang sangat mengejutkan bagi keluarganya. Dia memutuskan untuk bersyahadat dan menyatakan diri masuk Islam.

Bagi seorang mualaf, Churchward mempunyai prestasi besar dalam bidang kajian Islam. Dia belajar di universiti Al-Azhar selama bertahun-tahun dan menjadi seorang pendakwah dan pensyarah terkemuka dalam kuliah Sirah di Qadi Akademi.

Sewaktu di Kaherah, Mahmoud Churchward yang mempunyai bakat seni melukis dan ditugaskan untuk menghiasi salah sebuah masjid di bandar itu. Atas jasanya, sebagai tanda terima kasih kepada Churchward, Presiden Afrika Selatan Paul Kruger ketika itu memberikan keizinan untuk membangunkan sebuah masjid pertama di Witwatersrand, Afrika Selatan. Churchward berkahwin dengan seorang wanita Mesir iaitu anak kepada pengamal undang-undang Syariah terkemuka Al-Azhar.

Sejak masuk Islam, dia telah berfikir dan merasakan bahawa dia belum sepenuhnya terintegrasi dengan Islam. Akhirnya Churchward memutuskan untuk pergi ke Mekah bagi menunaikan ibadah Haji dalam usaha untuk melengkapi Rukun Islam.

Abdul Hakim Murad menceritakan perasaan yang mendalam yang diluahkan oleh Churhward semasa perjalanannya ke Mekah melalui kenyataan Churchward sendiri:

"Suatu malam, ketika aku berjalan di sepanjang Piramid yang menjulang di waktu matahari terbenam dan melihat kaki langit di belakang bandar Kaherah yang diwarnai senja wilayah Afrika, aku memutuskan untuk melaksanakan niatku yang seharusnya aku lakukan sejak aku menjadi seorang Muslim iaitu aku akan pergi ke Kaabah di Mekah. "

Pada tahun 1910 dalam keadaan sosial politik yang tidak stabil, niat tulusnya untuk melaksanakan ibadah haji harus melalui pelbagai dokumen kerana secara syariah bukan muslim dilarang untuk masuk ke sempadan Mekah. Churchward harus menjalani ujian pengetahuan Islam selama tiga jam yang dilakukan oleh seorang Qadhi Mesir untuk mengetahui pemahaman keIslamannya. Selepas berjaya ujian, dia mendapat 'pasport keagamaan' yang disokong oleh Qadhi seorang pimpinan ulama dari kekhalifahan Utsmaniyah waktu itu dan banyak ulama terkemuka dan para imam yang membantu dirinya untuk mengatasi kemungkinan halangan birokrasi selama perjalanannya menuju Baitullah.

Churchward berangkat dari Afrika Selatan (Johannesburg) menuju ke Mekah pada tahun 1910. Dia melalui perjalanan yang sangat meletihkan dengan menaiki kapal wap melalui Bombay.

Di pelabuhan Sudan Suakin, dia berkunjung ke kedutaan British dan diberitahu bahawa dia tidak akan dibenarkan untuk turun di Jeddah. Namun, dia mampu menyelesaikan masalah itu dengan menghubungi pejabat kerajaan Utsmaniah dan masalah tersebut dapat diatasin. Di sana dia juga berkomunikasi dengan agensi panduan haji dan mereka berangkat ke Kota Suci dengan dua keldai di malam berikutnya.

Abdulhakim Murad juga menceritakan banyak rintangan yang dilalui oleh Churchward dalam perjalanan beliau menuju ke Mekah. Semasa beliau melintasi gurun, dia pernah diserang oleh sekumpulan Arab badwi yang ingin merompak kafilahnya, namun Churcward berjaya mengelak keadaan yang berbahaya tersebut di tengah panas terik padang pasir.

Meyakini bahawa Allah akan mengatur segalanya yang terbaik untuknya, akhirnya dia dan rombongannya tiba di Tanah Suci. Perjalanan selama lima bulan Churchward menuju ke Tanah Suci selesai sewaktu Churchward dan rombongannya menginjakkan kaki di Kaabah, Rumah Allah.

Mahmoud (Churchward) Mobarek adalah Muslim Inggeris pertama yang menunaikan haji dan melihat Kaabah pada tahun 1910 dan sangat dihormati kerana menjadi orang Inggeris pertama yang menjadi tetamu Allah. 

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber eramuslim.com

Comments