Wednesday, June 17, 2015

Manfaat Berwudhu Sebelum Tidur

air wudhu

WUDHU adalah salah satu syarat sah untuk solat. Selain itu wudhu mempunyai manfaat yang sangat besar. Bahkan ulama fikih menjelaskan hikmah wudhu sebagai bahagian dari usaha untuk memelihara kebersihan jasmani dan rohani. Tentu setiap perintah Allah SWT itu mempunyai hikmah dan kebaikan didalamnya.Dalam sekali melakukan wudhu, lima pancaindera kita terkena semua tanpa terkecuali disapu oleh air wudhu. Mata, hidung, telinga & seluruh kulit tubuh. Ini benar-benar luar biasa!

Manfaat di sebalik diperintahkannya wudhu sangatlah besar bagi tubuh manusia. Mulai dari membasuh tangan dan menyela-nyela jari, berkumur-kumur, memasukkan air ke dalam lubang hidung, membasuh muka, membasuh kedua tangan hingga siku mengusap kepala, membasuh telinga, hingga membasuh kaki hingga mata kaki.

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa tidur dimalam haridalam keadaan suci (berwudhu ') maka Malaikat akan tetapmengikuti, lalu ketika ia bangun nescaya Malaikat itu akan berkata' Ya Allah ampunilah hamba mu sifulan, kerana ia tidur di malam hari dalam keadaan selalu suci". (HR Ibnu Hibban dari Ibnu Umar ra).

Lalu, bagaimana jika berwudhu dilakukan sebelum tidur? Nah, para pakar kesihatan di dunia sentiasa menganjurkan agar kita mencuci kaki mulut dan muka sebelum tidur bukan? Bahkan, sejumlah pakar kecantikan telah mencipta alat kecantikan agar dapat menjaga kesihatan kulit muka. Di samping itu tentunya anjuran untuk berwudhu juga mengandungi nilai ibadah yang tinggi.

Jika seseorang berada dalam keadaan suci, bererti dia dekat dengan Allah. Kerana Allah akan dekat dan cinta kepada orang-orang yang berada dalam keadaan suci.

Pertama, menenangkan otot-otot sebelum berehat. Mungkin tidak terlalu banyak penjelasan tapi Boleh dibuktikan dalam ilmu perubatan bahawa percikan air wudhu itu merupakan suatu cara untuk mengendurkan otot-otot yang kaku dalam bekerja. Sehingga jika seseorang itu telah melakukan wudhu, maka fikiran kita akan terasa tenang, badan tidak akan terasa letih.

Kedua, mencerahkan kulit wajah. Wudhu dapat mencerahkan kulit wajah kerana kelebihan dari wudhu ini dapat menghilangkan kotoran dalam kulit. Kotoran-kotoran yang melekat pada kulit wajah kita akan segera hilang dan tentunya wajah kita menjadi cerah dan bersih.

Ketiga, didoakan malaikat. Malaikat akan sentiasa berdoa memohon perlindungan untuk umat muslim yang sentiasa berwudhu sebelum tidur. Malaikat adalah makhluk yang sentiasa berzikir kepada Allah.Niscaya doanya akan sentiasa dikabulkan oleh Allah. Oleh kerana itu, selalu berwudhu lah agar mendapatkan manfaat dan keutamaan tersebut

0 Responses to “Manfaat Berwudhu Sebelum Tidur”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam