Ada Gudang Benih 'Kiamat' di Kutub Utara

Svalbard akan menjadi safety deposit box untuk memastikan bekalan makanan dunia.
Gudang simpanan bibit di Norway (Mari Tefre / Global Crop Diversity Trust | LiveScience)
Bibit cabai pedas dari Amerika Utara baru sahaja dihantar ke Arctic - kawasan sejuk di Kutub Utara Bumi. Bibit itu disimpan di ruang simpanan khas bibit global, Svalbard.

Bibit cabai termasuk di antaranya, paprika pedas Wenks, Pico de Gallo, dan San Juan "Tsile 'dari New Mexico.

Di dalam peti besi, bibit akan aman selama beberapa abad - menjangka bencana dahsyat yang menimpa Bumi, termasuk bencana terrestrial.

Ruang simpanan bibit yang disebut 'gudang benih kiamat' saat ini mengandungi lebih dari 525.000 kelainan bibit dari seluruh dunia, menjadikannya teempat pengumpulan bibit yang paling lengkap di dunia.

Gudang simpanan bibit itu dibina jauh di pergunungan Norway, dekat Kutub Utara. Tujuannya, menyimpan bibit-bibit dari ancaman kepupusan.

"Dunia saling bergantung berkaitan kepelbagaian makanan, bahan baku penting yang diperlukan untuk kehidupan dan kesihatan manusia," kata Senator Benjamin L. Cardin (D-MD), pemimpin rombongan yang menyerahkan benih cili.

"Akibat kesan perubahan iklim di dunia, simpanan bibit di Svalbard akan menjadi safety deposit box untuk memastikan bekalan makanan dunia," yambah dia.

Arti penting cabai Amerika, tambag Cardin, bahan makanan penting masalah India dan Asia.

Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA) melalui Agricultural Research Service (ARS) telah menghantar puluhan ribu benih dari plasma nutfah tanaman ke peti Svalbard sejak Januari 2008.

"Kami menyasarkan dalam 10 hingga 15 tahun akan datang, benih yang dikoleksi mencapai 511.000," kata Edward B. Knipling, pentadbir ARS.

Selain benih tanaman pangan seperti jagung, soya, dan kacang tanah, juga disimpan plasma nutfah yang eksotik, seperti biji strawberi jenis Fragaria iturupensis liar - yang dikumpulkan dari Pulau Iturup yang letaknya di bawah Gunung Atsunupuri di Rusia.

Ditambah Knipling, ARS mempunyai komitmen yang kuat untuk memastikan peranan Svalbard sebagai pelindung kepelbagaian genetik di dunia.

Bibit tanaman penting yang lain dimasukkan ke dalam peti besi baru-baru ini adalah, sorgum.

Sorgum adalah tanaman yang tumbuh di seluruh dunia dan merupakan makanan pokok bagi 500 juta orang di lebih daripada 30 buah negara.

Sorgum mendapat perhatian khusus kerana daya tahannya di segala musim, panas dan kering. Sorgum adalah tanaman yang tepat untuk Bumi yang mengahadapi kesan perubahan iklim.

"Sorghum adalah tanaman luar biasa serbaguna - itu digunakan untuk tepung, roti, makanan ternakan, bir dan juga biofuel. Tanaman ini penting untuk melindungi bekalan makanan global," kata Cary Fowler, Pengarah Eksekutif Global Crop Diversity Trust - lembaga penyokong dana operasi Svalbard global Seed Vault.

Comments