Dahulu bulan bersinar seperti matahari - Ibnu Abbas Ra

Allah swt berfirman;

"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda, lalu Kami hapuskan tanda malam dan Kami jadikan tanda siang itu terang." (Surah Al Isra: 12)

Sejak empat belas abad yang lalu, para sahabat telah membuat kesimpulan bahawa bulan dahulu memancarkan cahaya, tetapi kemudian Allah SWT menghilangkan sinarnya.

Dalam tafsiran mereka terhadap firman Allah swt di atas, Imam Ibnu Katsir berkata: Ibnu Abbas Ra menyatakan, "Dahulu bulan bersinar seperti matahari, dan ia menjadi tanda malam, namun Allah kemudian memadamnya, dan warna hitam yang ada pada bulan sekarang ini adalah bekas penghapusan tersebut. "(Sumber Al Alusi, Ruh Al Ma'ani 26/15)

Ayat ini mengisyaratkan sebuah fakta saintifik yang baru muncul dan mengemuka pada abad 20, bahawa bulan dahulunya adalah bintang yang menyala, kemudian Allah memadamkan cahayanya. Petunjuk Al Quran mengenai hal tersebut sebagaimana tafsiran Abdullah bin Abbas Ra sangat jelas. Kesimpulan yang diambil oleh sahabat mulia dari Al Quran 14 abad yang lalu, maka apa gerangan yang dikatakan para astronomi moden mengenai masalah ini?

Akhirnya ilmu astronomi mendapati bahawa bulan dahulu menyala kemudian padam cahayanya. Teknologi teleskop dan satelit generasi pertama telah berjaya menunjukkan foto foto detail bulan, dan tampak jelas di sana kawah kawah gunung berapi, dataran tinggi.

Namun para astronomi pada masa itu belum boleh memastikan tipologi bulan ini hingga angkasawan Neil Amstrong menjejakkan kaki di bulan pada tahun 1969. Kemudian dengan peralatan teropong bintang yang tepat dan kajian geologi atas yang analisis lapisan tanahnya, para astronomi, sebagaimana kehairanan rasmi NASA, baru boleh mengatakan bahawa bulan muncul sejak 4,6 bilion tahun lalu dan semasa proses pembentukkannya, ia mengalami pelbagai hentaman dasyat dengan meteor meteor dan asteroid. Akibat pengaruh panas yang sangat tinggi, maka lapisan lapisannya pun mengalami proses pencairan yang ekstrem, sehingga menyebabkan pembentukan palung palung yang disebut "Maria", juga membentuk puncak puncak gunung dan kawah yang disebut "Craters". Kawah kawah ini selanjutnya melontarkan lahar lahar gunung berapi dalam jumlah yang besar, sehingga memenuhi seluruh palung palungnya. Pada tahap berikutnya, bulan membeku. Letusan volkano berhenti dan laharnya padam. Dan sejak itulah, cahaya bulan menjadi padam setelah sebelumnya menyala.

Jika kembali ke ayat ayat Al Quran, kita boleh memberikan catatan tersendiri pada penggunaan kata "famahaw naa (Kami hapuskan). Menurut ahli bahasa, mahwu bererti menghapuskan dan menghilangkan. Dalam konteks ayat ini, Allah swt bererti menghilangkan dan menghapuskan sinar bulan, bukan menghilangkan planet bulan. Jadi bulan masih tetap ada. Selain itu Allah juga lebih lanjut berfirman: "dan Kami jadikan tanda siang itu terang". Disini Allah gunakan perkataan "terang" sebagai pembanding untuk menunjukkan bahawa yang dijadikan perbandingan adalah cahaya tanda malam (bulan) dan cahaya tanda siang (matahari), lalu yang pertama padam, sementara yang kedua tetap terang dan masih boleh kita lihat.

Sumber: Az Zindani, Al Ilm Thariq al Iman

Comments

muzium padi gunung kheyang said…
angkasawan kebulan hanyalah tipu semata-mata..