Monday, March 18, 2013

Masjid Tertinggi di Dunia

Masjid tertinggi di dunia
Rasa keberagamaan yang besar patut mendapatkan tempat ibadah yang besar. Aljazair merencanakan untuk mendirikan sebuah masjid besar dengan menara tertinggi di dunia.

Hampir setinggi menara Eiffel, Masjid dengan biaya 1,3 Miliar dolar akan berdiri diatas lahan seluas 20 hektar dan akan mampu menampung jamaah sebanyak 120.000 orang. Menaranya akan menjulang setinggi 270 meter.

Presiden Aljazair Abdel Aziz Bouteflika mengatakan ia ingin 'meninggalkan kesan' dan menciptakan sejarah dengan bangunan ini.

Proses pengerjaannya sedang berlangsung di kota Aljazair, peletakan batu pertama akan diadakan pada hari Minggu. Bangunan ini akan selesai pada tahun 2015. China State Construction Engineering Corporation akan membangun Mega Masjid ini, Al Arabiya melaporkan.

Hal ini juga akan dibuat sebuah perpustakaan yang berisi satu juta buku dan manuskrip, museum dan pusat penelitian.

Masjid baru ini akan menjadi salah satu masjid terbesar di dunia. Hanya di Mekkah dan Madinah Arab Saudi, satu di Mashhad Iran dan satu di Bhopal, India yang mampu menampung jamaah yang banyak. Salah satu masjid terbesar di Eropa terletak di Grozny, Chechnya.

Masjid tertinggi du dunia saat ini adalah Masjid Hassan II di Casablanca, Maroko. Menara mencapai 210 meter. Masjid Nabawi di kota Madinah tingginya mencapai 105 meter.

sumber dari 1artikelislam.blogspot.com

2 Responses to “ Masjid Tertinggi di Dunia”




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :detikislamblog@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam