Kalimat Terakhir Di Penghujung Nafas Ustman bin Affan

Khalifah ketiga Uthman Bin Affan ra termasuk sepuluh sahabat Rasul SAW yang dijamin masuk syurga. Meskipun demikian, beliau selalu berjaga sepanjang malam untuk beribadah kepada Allah SWT kerana rasa takut yang menyerangnya dan kedahsyatan hari kiamat sekaligus mengharap rahmat dan keredhaan dari Allah SWT.

Ketika para penghasut menggerakan rakyatnya untuk membunuh dirinya, isterinya berteriak ke arah mereka , "Jika kalian ingin membunuh atau membiarkan dirinya tetap hidup, sungguh dirinya sentiasa menghiasi malamnya dengan solat yang satu rakaatnya mampu mengkhatamkan seluruh Al-Qur'an. "

Ibnu Umar mengisahkan bahawa Uthman menceritakan kepada orang-orang, "Aku berjumpa dengan Rasul SAW semalam dalam mimpi. Beliau bersabda, ' Berbukalah esok bersama kami ! ' " Keesokan paginya, dia berpuasa dan di hari itu pula dia terbunuh.

Diriwiyatkan dari Harun bin Yahya bahawa Uthman ra pernah berkata, saat dia diserang dari belakang dan darah telah membahasi janggutnya, beliau sempat berucap " Laa Ilaha Illallah , Subhanallah . Aku sungguh termasuk golongan orang -orang yang zalim. Ya Allah  aku berharap hidayah dan pertolongan- Mu atas seluruh urusanku dan aku memohon kesabaran atas musibah yang menimpaku . "

Diriwayatkan dari Abdullah bin Salam bahawa Uthman ra berkata, " Ya Allah, persatukanlah umat Muhammad ! " Abdullah berkata , "Demi jiwaku yang berada dalam genggaman- Nya, jika dia berdoa kepada Allah SWT dalam keadaan sedemikian agar umat tidak bersatu selamanya, nescaya mereka tidak akan bersatu selamanya.

*Diterjemahkan dari sumber eramuslim.com

Comments